nieuws

Amsterdam stemt in met metrolijn

bouwbreed Premium

AMSTERDAM – De gemeenteraad van Amsterdam heeft donderdag om elf minuten over een in de nacht besloten tot de aanleg van de Noord-Zuidlijn.

Het voorstel van wethouder Dales wordt gedragen door een royale meerderheid van PvdA, VVD, CDA en D66. Met ÈÈn uitzondering: PvdA-raadslid B. Olij heeft tegengestemd, omdat de materieelkeuze niet meer ter discussie staat. Hij schaarde zich aan de zijde van GroenLinks en de kleine oppositiepartijen. De Noord-Zuidlijn wordt een klassieke metrolijn. Een poging van de PvdA om de materieelkeuze de komende maanden alsnog door een onafhankelijke commissie te laten beoordelen, kreeg geen politieke steun. De sociaal-democraten denken dat de toepassing van lightrail de Noord-Zuidlijn interessanter maakt voor toekomstige uitbreiding naar Zaanstad, Purmerend en Hoofddorp. De kosten van zo’n wijziging zijn echter veel te hoog, betoogde de VVD. Alleen al aanpassing van de stations kost naar schatting 20 miljoen euro. Ook leeft er in de gemeenteraad grote twijfel of het gebruik van sneltrams voldoende vervoerscapaciteit biedt.

Debat

In het urenlange debat dat aan het finale besluit voorafging, weigerde wethouder Dales zijn politieke lot te verbinden aan mogelijk toekomstige begrotingsoverschrijdingen. Als alle door de gemeente geÏnventariseerde risico’s zich in volle omvang zullen manifesteren, dan zal extra geld nodig zijn. Maar volgens Dales is de kans daarop buitengewoon klein. Hij heeft er alle vertrouwen in dat een gemeentelijke bijdrage van in totaal 318 miljoen euro voldoende zal zijn. De totale kosten van de lijn, die vanaf 2011 Amsterdam-Noord met de Zuidas moet verbinden, worden geraamd op 1,4 miljard euro. De zeven meest complexe onderdelen van de lijn zijn inmiddels aanbesteed voor 640 miljoen euro. Bij de aanbesteding van de overige (bovengrondse) onderdelen verwacht de gemeente weinig problemen. Wel moet nog worden onderhandeld over de premie voor de construction all risks-polis.

Reageer op dit artikel