nieuws

Toyota wil in Europa eerste worden in intern transport

bouwbreed Premium

ancenis – Toyota brengt vooralsnog geen vorkheftruck met een brandstofcel op de markt. Technisch gezien liggen er weinig obstakels meer op de weg, meent technisch topman M. Ohtsuchi. Wel laat de energieproductie zich nog moeilijk regelen en moet er een afdoende oplossing komen voor de vrijkomende warmte. Het zijn echter vooral de kosten van de brandstofcellen: die zijn in de berekening van de Japanse fabrikant nog te hoog vergeleken met andere energiebronnen.

In Europa is Linde momenteel de grootste leverancier van materieel voor intern transport. Daarna volgt Toyota. De Japanse fabrikant wil graag met Linde van plaats wisselen. Om het zover te krijgen, zegt Ohtsuchi met nadruk te luisteren naar wat de afnemers van het materieel verwachten. Intussen profiteert de heftruckdivisie van de ontwikkelingen uit de eigen autodivisie zoals besturingsprogrammatuur. De emissie-arme dieselmotor waaraan de autotak van de fabrikant momenteel werkt, wordt niet in de heftrucks gemonteerd. Wel zal Toyota met dezelfde technieken de emissies van vorkhefmotoren verminderen, bijvoorbeeld het wegfilteren van roetdeeltjes. De motoren worden speciaal voor dit materieel ontwikkeld. In het verleden koos de fabrikant een geschikte motor uit de voorraad.

Veiligheid

Het topmanagement van Toyota loopt elk half jaar het bestand aan onderzoek en ontwikkeling na om te zien of een bepaald project in de komende zes maanden meer of minder aandacht behoeft. Meer inspanningen omdat de markt meer interesse toont voor een bepaald product, minder als de verwachte afzet (nog) niet opweegt tegen de kosten. Momenteel legt de fabrikant veel nadruk op veiligheid. Vergeleken met een auto komt dit aspect er volgens Ohtsuchi bij een heftruck nogal bekaaid af. De mate van veiligheid blijkt vooral samen te hangen met het gedrag van de bestuurder. Eerder ontwikkelde Toyota daarvoor het ‘systeem voor actieve stabiliteit’, SAS. Meningen uit de praktijk wijzen erop dat SAS de banden sneller laat slijten. Het systeem zou bestuurders verleiden sneller te rijden, bijvoorbeeld omdat het gevaar van omvallen in een scherpe bocht aanmerkelijk is verminderd. De vorkheffen blijven aan de vloer ‘plakken’, waardoor een aanzienlijk grotere druk op de banden komt. Toyota pareert dergelijke geluiden met de vraag wat voor een onderneming zwaarder moet wegen: bandenslijt of productiviteit. De laatste neemt door SAS toe omdat de bestuurder langer dan met ‘gewone’ heftrucks de maximumsnelheid kan aanhouden. Systemen die de motorsnelheid in een scherpe bocht verminderen, verlagen de productiviteit omdat een heftruck er langer over doet om van A naar B te geraken. Desondanks biedt de fabrikant dergelijke systemen wel als optie aan.

Prototypen

Ontwerpverbeteringen moeten de concurrentiepositie van Toyota versterken. Het bedrijf ontwerpt en verbetert steeds meer langs elektronische weg. Voorheen bouwde Toyota aan de hand van een tweedimensionaal ontwerp een prototype. Na evaluatie bereidde de fabrikant een productiemodel voor. Nu volstaat één prototype waar het bedrijf er aanvankelijk vier nodig had. Elk probleem laat zich in de visie van Ohtsuchi met behulp van 3D-CAD oplossen en veel problemen blijken bij gerichte navraag elders in het bedrijf al eerder opgelost. Door ontwerp en evaluatie zoveel mogelijk gelijktijdig te zetten, kan de ontwerptijd volgens Ohtsuchi halveren. Met behulp van simulatieprogramma’s kunnen onderdelen worden beproefd en de productie worden voorbereid. Intern transport draagt ongeveer 40 procent bij aan de omzet van het moederbedrijf Toyota Industries Corporation (TICO). In het boekjaar dat in maart 2002 eindigde, verkocht Toyota 70.000 machines voor 2,99 miljard euro. De belangrijkste Europese markten zijn Italië, Duitsland, Spanje, Groot-Brittannië en Frankrijk. De Europese markt voor elektrische heftrucks met vierwielaandrijving omvat zo’n 25.000 stuks. In het afgelopen boekjaar verwierf Toyota een marktaandeel van 10 procent. De afzet van magazijntrucks steeg in deze periode met 12 procent. Toyota Industrial Equipment Nederland uit Geleen rekent een Nederlands marktaandeel van 15 procent voor. Dat komt neer op een jaarlijkse verkoop van ongeveer 850 vorkheffers. Het bedrijf zegt de grootste afzet te boeken met heftrucks met een verbrandingsmotor. Het marktaandeel van het vierwiel aangedreven elektrische materieel bedraagt zo’n 20 procent. Met de nieuwe heftruck 7FBMF hoopt Toyota Nederland een aanmerkelijk deel van de markt voor trucks van 3,5 tot 5 ton te kunnen bedienen.

Reageer op dit artikel