nieuws

A27 bij Gorinchem negen dagen dicht

bouwbreed Premium

hardinxveld-giessendam – Het is in Nederland nog niet eerder vertoond: in negen dagen een compleet wegdek vervangen over een lengte van 12 kilometer. Van 26 juli tot 5 augustus moet het gebeuren met de westelijke rijbaan van de A27 tussen Lexmond en Gorinchem. ‘Dit werk heeft veel weg van een militaire operatie’, zegt regiodirecteur Aart-Jan van der Heul van BAM NBM Wegenbouw, samen met Heijmans Wegenbouw verantwoordelijk voor de klus.

Het draaiboek voor de werkzaamheden is bijna klaar. Werkvoorbereider Guido Akster van BAM NBM en projectleider Arjen Los van Heijmans Wegenbouw zijn er al sinds eind februari vrijwel fulltime mee aan de slag. ‘Vooral de eerste 48 uur zijn cruciaal; als we die goed doorkomen, redden we het wel’, voorspelt Akster. ‘We hebben exact van uur tot uur een planning gemaakt. Daarin staat tot in detail beschreven wat wanneer moet gebeuren en wie daarvoor verantwoordelijk is. Zelfs de aanvoer van spijkers ligt vast.’

Boete

Tijdige oplevering van het werk, in de vroege ochtend van maandag 5 augustus, is essentieel voor de wegenbouwers. Er hangt hen een boete van 22.000 euro boven het hoofd voor elk kwartier dat de weg later wordt opengesteld dan in het contract is vastgelegd. ‘Twee dagen te laat opleveren en de boete is hoger dan de aanneemsom van vier miljoen euro’, rekent Van der Heul voor. Toch ziet hij weinig risico’s. ‘In eerste instantie dachten wij: dit kan nooit, hier beginnen we niet aan. Maar toen we de zaak goed gingen doorrekenen zagen we dat het wel mogelijk was. We weten wat er zit en we weten wat we tegenkomen. Het enige risico is eigenlijk het weer. Maar slecht weer beperkt zich in deze periode hooguit tot een kortdurende hoosbui. Dat durven we wel aan.’ In de middelste week van de bouwvakvakantie, als de verkeersdrukte minimaal is, wordt de westelijke rijbaan van de A27 afgesloten voor alle verkeer. Meteen na de afsluiting gaan ongeveer 300 wegenbouwers van de twee hoofdaannemers en elf onderaannemers – bijna allemaal behorend tot de BAM NBM en Heijmansfamilie – aan de slag. Er komt een machinerie op gang die negen dagen lang, 24 uur per dag doordendert.

Freesmachines

Zes freesmachines vreten het oude wegdek op met als resultaat 32.000 ton oud asfalt; 24 vrachtwagens brengen dat in een continue stroom naar een centraal depot bij Gorinchem, vanwaar het per trailer verder gaat voor verwerking. Drie asfaltmolens – waarvan één stand-by – leveren 54.000 ton vers asfalt voor de ondergrond, dat door de vrachtwagens naar vier asfalteermachines wordt getransporteerd. Daarna wordt de rijbaan – vanaf knooppunt Gorinchem tot Lexmond – in één keer bedekt met een verse laag Zoab. Tegelijkertijd vervangen de wegenbouwers de verlichting, de vangrail en de stootplaten van de duiker in de Zouweboezem. Ten slotte krijgt verkeer richting Rotterdam een nieuwe uitvoegstrook. ‘Het transport heeft ons veel zorgen gebaard’, zegt werkvoorbereider Akster. ‘Hoe voorkom je files met tientallen vrachtwagens en allerlei wegenbouwmachines voortdurend onderweg? Maar de aan- en afvoer van materiaal mag geen seconde stokken. We hanteren daarom strikte regels voor het transport. Ook de veiligheid van de medewerkers krijgt veel aandacht. Zo geldt binnen het werkgebied een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur.’

Ingrijpend

De wegenbouwcombinatie weet tussen 26 juli en 9 augustus veel ogen op zich gericht. Vooral opdrachtgever Rijkswaterstaat is geïnteresseerd in het resultaat van wat volgens Van der Heul ‘toch een beetje een pilot voor Nederland’ is. ‘Wat we nu in negen dagen doen, daar staat normaal een jaar voor. Een volledige afsluiting is ingrijpend, maar de overlast voor het wegverkeer blijft beperkt tot een korte periode. Als het werkt, is dat natuurlijk goed nieuws voor Rijkswaterstaat.’

‘Zelfs de aanvoer van spijkers ligt vast’

Reageer op dit artikel