nieuws

Toyota beproeft systeem waarmee dieselmotor 80 procent minder vervuilt

bouwbreed Premium

den haag – Toyota beproeft een systeem dat de hoeveelheid stikstofoxide en roetdeeltjes uit dieselmotoren drastisch vermindert. Het zogeheten D-CAT-proces combineert nieuwe katalysetechnieken met de bestaande hogedruk common rail-motoren. De opstelling reduceert de hoeveelheid stikstofoxide en roetdeeltjes met zo’n 80 procent. De fabrikant benadrukt dat deze waarden beneden de Euro IV-norm ligt.

De Euro IV-norm wordt in 2005 van kracht. Deze beperkt de hoeveelheid vrijkomende stikstofoxide tot 0,08 gram per kilometer en de hoeveelheid roetdeeltjes tot 0,005 gram per kilometer. Toyota verwacht dat het D-CAT systeem de belangstelling voor dieselmotoren zal vergroten. Het hart van de installatie bestaat uit een nieuw ontwikkeld uitermate poreus keramisch filter. Dat is bekleed met een katalyserend materiaal dat Toyota eerder voor benzinemotoren toepaste. Het filter verwijdert en reduceert stikstofoxide uit het uitlaatgas en zet het om in vrije zuurstof. Die wordt gebruikt voor de oxidatie van roetdeeltjes. Het filter wordt nabij de knalpot gemonteerd. Een extra eenvoudige oxiderende katalysator vermindert de hoeveelheid vrijkomende koolstofmonoxide en onverbrande koolwaterstoffen.

Common rail

Het systeem vult volgens Toyota zijn tweede generatie common rail-diesels. Die bevorderen met recirculerend uitlaatgas ontbranding bij lage temperatuur. Het laatste is een belangrijke voorwaarde om emissies bij de bron te verminderen. Alle grote fabrikanten van dieselmotoren gebruiken momenteel de common rail-techniek. De Engelse term slaat op de brandstoftoevoer. De brandstof wordt onder hoge druk naar elektronisch bediende injectors getransporteerd. Elke cilinder heeft een eigen injector. Conventionele diesels gebruiken mechanische injectors. Die laten onder invloed van drukimpulsen van de brandstofpomp de brandstof in. De injectors van de common rail-techniek vernevelen de brandstof langs elektronische weg in de cilinder. Zo ontstaat een betere verbranding die minder vervuilende stoffen vrijmaakt. Het nieuwe filter vergt volgens Toyota geen onderhoud. De gebruiker moet wel ultraschone diesel met minder dan tien deeltjes per miljoen zwavel verstoken. De Europese tankstations bieden deze brandstof sinds kort aan. Toyota voert momenteel in Europa een reeks veldtesten uit. Valt het resultaat positief uit, dan kan het eerste handelsmodel in 2003 worden uitgeleverd. De Japanse fabrikant mag over de afzet van diens dieselmotoren in Europa niet klagen: de verkoop over 2001 steeg met 76 procent en nam dit jaar tot nog toe met 120 procent toe. Het totaal aan verkochte dieselmotoren steeg in Europa in de genoemde perioden met respectievelijk 40 en 54 procent.

Reageer op dit artikel