nieuws

Noord/Zuidlijn krijgt brede steun politiek

bouwbreed Premium

amsterdam – De voorgenomen aanleg van de Noord/Zuid-lijn stuit binnen de Amsterdamse gemeenteraad op weinig verzet. VVD, CDA en D66 zijn zonder meer overtuigd van de noodzaak van de komst van de nieuwe metrolijn. De PvdA is nog wel bezorgd over mogelijke financiële risico’s in de toekomst.

De sociaal-democraten Bijlsma en Marres willen voorkomen dat de gemeentelijke bijdrage van 317 miljoen euro nogmaals moet worden verhoogd. Zij zullen de becijferingen van wethouder Dales zeer kritisch beoordelen. Volgens Dales hoeft niemand zich ongerust te maken. Het risicofonds bevat nog 47 miljoen euro. Verder is 56 miljoen euro beschikbaar voor onvoorziene uitgaven. Ook zou de PvdA graag zien dat het ondergrondse traject door de binnenstad voor 2011 in gebruik wordt genomen. Bijlsma wil niet wachten tot het gehele traject is voltooid. De PvdA heeft overigens bij de vaststelling van het programma-akkoord voor het nieuwe college al wel ingestemd met de nu voorgestelde gemeentelijke bijdrage.

Verzet

Evenmin is onder de bevolking sprake van breed verzet tegen de lijn. Wel kondigt de vereniging De Bovengrondse aan de juridische strijd tegen bestemmingsplannen en vergunningen voort te zetten. De vereniging vreest onveilige stations, gevaarlijke bouwmethoden en dure aanpassingen in de toekomst. Zij is al in verschillende procedures verwikkeld. Zo is de vergunning voor de ondertunneling van het centraal station geschorst door een beroep van de Bovengrondse en de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad.

Onderdelen

Pogingen van de vereniging De Bovengrondse om bij de Raad van State bezwaar de maken tegen de vergunning voor de casco’s van de metrostations haalden het vorige week niet. De zeven belangrijkste onderdelen van de metrolijn worden gebouwd door Nederlandse en Duitse aannemers. De zinktunnel onder het IJ is een gezamenlijk project van Heijmans en Strukton. De passage en het ondergrondse metrostation onder Amsterdam CS worden gebouwd door Strukton en Van Oord. Heijmans levert de caissontunnel onder het Damrak.

Boortunnel

Voor de boortunnel onder de binnenstad is bouwcombinatie Saturn verantwoordelijk. Deze combinatie bestaat uit de Dura Vermeer Groep (Vermeer Beton en Waterbouw) en de Duitse aannemers Züblin en Walter Bau. En het Duitse bedrijf Max Bögl bouwt de ondergrondse stations Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaan.

Contracten

Voor de aanleg van de lijn moeten nog zes contracten worden aanbesteed. Het gaat dan om de bovengrondse trajecten en de stations Buikslotermeerplein en Van Hasseltweg in Amsterdam-Noord en de stations Rai/Europaplein en Zuid/WTC aan het eindpunt van de lijn.

Reageer op dit artikel