nieuws

Komend kabinet steekt geld in achterstallig onderhoud spoor

bouwbreed Premium

den haag – Het beoogde kabinet wil miljoenen extra in het spoor steken. Het geld dient onder meer voor achterstallig onderhoud aan verouderde rails. Ook komt er onderzoek naar de onderdelen van Rondje Randstad die mogelijk nog voor 2010 kunnen worden uitgevoerd. De onderhandelaars van CDA, LPF en VVD hebben nog geen exacte bedragen genoemd voor deze plannen.

De afspraken brengen volgens Herben (LPF) meer evenwicht tussen ‘asfalt’ en openbaar vervoer. Het vorige week overeengekomen plan om extra rijstroken naast enkele snelwegen te leggen, staat ook nog. Herben benadrukte dat de strijd tegen files niet alleen met de betonmolen wordt uitgevochten. De A13 kan bijvoorbeeld door hertekening veranderen van een driebaans in een vijfbaansweg. Hij wil geen ongebreidelde aanleg van wegen ‘om af en toe het land van Rembrandt nog te kunnen zien’. Balkenende wil niet beloven dat de files door de extra investeringen oplossen.’Dat is een verwachting die we niet kunnen waarmaken’, aldus de CDA-onderhandelaar. Wel is afgesproken dat deze kabinetsperiode geen geld wordt uitgetrokken voor beprijzing. Dat betekent dat de kilometerheffing niet wordt ingevoerd.

Betuweroute

Het stilleggen van de bouw van de Betuweroute is van de baan. LPF pleitte daarvoor, maar de beoogde partners waren voor het afmaken van de klus. De meeste investeringen waren immers al gedaan. Wel is afgesproken dat een onderzoek start naar de mogelijkheden om de verbinding Rotterdam-Duitsland rendabel te maken, bijvoorbeeld door personenvervoer met hogesnelheidstreinen.

Reageer op dit artikel