nieuws

Honeywell laadt accu zuinig en efficiënt op

bouwbreed Premium

den haag – Het laden van accu’s verspilt volgens Honeywell nogal wat energie. De dynamo kan een accu het best laden wanneer bijvoorbeeld een bedrijfswagen voor een stoplicht wacht, een helling afrijdt of alleen op kruissnelheid moet worden gehouden. Zo zou een zuinige energiehuishouding bij lager brandstofverbruik ontstaan.

Doorgaans krijgt de accu energie van een dynamo die via een snaar door de motor wordt aangedreven. Deze opstelling houdt geen rekening met de status van de accu. Wanneer de motor draait, loopt ook de dynamo, zonder rekening te houden met de belasting van de motor en dus ook op momenten dat de voortbeweging alle energie vergt. De energie die een motor opwekt, laat zich moeilijk onder controle brengen. Als gevolg daarvan gaat er nogal wat verloren tijdens het optrekken en afremmen. De vinding van Honeywell zet deze energie om in elektriciteit en slaat die op in de accu om later op te gaan aan het starten en aan de elektrische voorzieningen van een (bedrijfs)auto als de motor uit staat. Het systeem vermindert ook de kosten van onderhoud, bijvoorbeeld die voor de dynamo. Als deze niet doorlopend draait zal zij ook minder snel slijten. Door het afgewogen laden neemt de levensduur van de accu toe.

Omstandigheden

Het systeem van Honeywell bepaalt de toestand waarin de accu verkeert en de toestand van de lading. De voorziening bemeet bijvoorbeeld de mate van lading, de capaciteit van de accu en de hoeveelheid en concentratie van het elektrolyt. Te denken valt ook aan de omstandigheden waaronder de accu oplaadt, het oppervlak van de platen, de temperatuur en de inwendige weerstand. De meeste parameters veranderen met de omstandigheden. De belangrijkste noemt Honeywell de toestand van de lading. In een conventioneel opgezette acculader volgt een regulator het verloop van de accuspanning en houdt die op peil door de lading uit de dynamo er aan af te passen. Een microprocessor houdt daarentegen niet alleen de spanning in de gaten maar controleert alle dynamische parameters die met het ‘accubedrijf’ verband houden. De ontwikkeling van Honeywell bepaalt de toestand van de accu, inclusief de inwendige weerstand, de temperatuur en de sterkte en richting van de spanning. De inwendige spanningsval en de zogeheten tegengestelde elektromotorische kracht bepalen de spanning van de accu. De ladingsspanning kan pas laden als beide zijn overwonnen. De toestand van de lading oefent directe invloed uit op de tegengestelde elektromotorische kracht. Heeft het eerste een hoge waarde dan wordt ook het tweede groter en vergt het laadproces een hogere spanning. Zodra de toestand van de lading een bepaalde waarde heeft bereikt, schakelt de besturing automatisch de dynamo in om de accu bij te laden.

Overschot

De microprocessor/besturing bemeet nauwkeurig en efficiënt de toestand van de accu en de omstandigheden waarin de motor draait. Zo draagt het systeem mede bij aan optimaal functioneren van de motor. Als de bedrijfswagen voor een stoplicht wacht, meet de inrichting een overschot aan motorenergie. Dat gebeurt aan de hand van de hoeveelheid verstookte brandstof. In het geval van brandstofinjectie gebeurt dat op basis van de hoeveelheid elektrische energie die de injector verbruikt. Pas bij ene overschot wordt de dynamo aangezet. Deze duale besturing verbetert volgens Honeywell de prestaties en de efficiëntie van (bedrijfs)auto’s. De voorziening kan reeds in de fabriek worden gemonteerd als onderdeel van de motorbewaking of later als een accessoire worden toegevoegd.

Reageer op dit artikel