nieuws

Gereedschap op perslucht blijft populair

bouwbreed

De auto-industrie gebruikt geen persluchtgereedschap meer maar in andere sectoren vindt zij nog steeds weerklank, ook al is persluchtgereedschap drie tot vijf keer duurder dan elektrisch gereedschap. Leverancier Atlas Copco boekt nog steeds een grote omzet met perslucht, maar bevordert desondanks de afzet van gestuurde elektrische moeraanzetters en beveelt die aan als ‘de nieuwe gereedschapsnorm voor alle klantkritische verbindingen’.

De prijs van de elektrische moeraanzetters is gelijk aan die van de persluchtvariant. Daarbij bieden de elektrische producten meer functies dan gestuurd persluchtgereedschap: draadloze programmering via een handcomputer of automatische zelfprogrammering op de hard/zacht-eigenschappen van de verbinding voor het tweetrapsvastzetten. Vooralsnog domineert in de sector ‘schroefverbindingen zonder documentatieplicht’ volgens Atlas Copco nog steeds de perslucht. Daaraan zal naar de mening van het bedrijf in de algemene industrie weinig veranderen. Wel bieden moeraanzetters met een accu steeds hogere kwaliteit. Bij werk dat een koppel van minder dan 3 newtonmeter vergt, bedreigen gelijkstroommoeraanzetters de positie van de perslucht. Naar de mening van Atlas Copco stelt het feit dat gereedschap steeds meer met een olievrije motor draait de positie van perslucht voorlopig zeker.

Slijpers

Bij slijpers doet zich het omgekeerde voor. Hoogfrequentslijpmachines verliezen steeds meer terrein aan persluchtslijpers met een turbomotor. Die kunnen bij een massa van 3,8 kilo een vermogen van 4,5 kilowatt leveren en bij 1,7 kilo 2 kilowatt. De krachtigste elektrische slijpers leveren met 8 kilo bijna 3,1 kilowatt en zijn drie keer zo groot en twee keer zo zwaar als de turbo’s. Vergeleken met het elektrische gereedschap gaat de productie hier met perslucht zo’n 25 procent omhoog en dalen de slijpkosten tot zo’n 30 procent. Atlas Copco herinnert eraan dat fabrikant Bosch eerder verklaarde dat de kosten van elektrische slijpers 12 procent lager zijn dan die van persluchtslijpers. Vorig jaar liet dit bedrijf weten dat de berekening alleen opgaat voor persluchtslijpers met een lamellenmotor.

Stabiel

Tot nog toe blijft de markt voor haakse persluchtslijper en rechte slijpers in de visie van Atlas Copco stabiel. De leverancier wijst onder meer op het toerental bij belasting. De schijf van kleine slijpers voor frezen en afbramen draait 10.000 tot 90.000 keer per minuut om en kan goed met een lamellenmotor en een radiaalturbine uit de voeten. Ook bijvoorbeeld de bouw blijft voorlopig pneumatisch slaggereedschap gebruiken, omdat de markt nog geen volwaardig elektrisch alternatief biedt. Atlas Copco verwacht ook veel van de perslucht boormachine. De 500 gram zware uitvoering levert net zoveel kracht als een elektrische machine van 1,2 kilo. Bovendien kan de persluchtvariant niet oververhitten of doorbranden.

Atlas Copco, Zwijndrecht, telefoon (078) 6230230.

Reageer op dit artikel