nieuws

Ballast Nedam in de race voor partnerschap vliegveld Curaçao

bouwbreed Premium

willemstad – Ballast Nedam International behoort met partner Copenhagen Airports uit Denemarken tot de drie overgebleven kandidaten voor de gedeeltelijke overname van Curaçao International Airport (Curinta).

Dit consortium moet het opnemen tegen Alterra, een samenwerkingsverband tussen Singapore Changi Airport Enterprise en de Amerikaanse bouwgigant Bechtel Enterprises. De derde overgebleven gegadigde, YVR Airport Services bestaat uit de ING Bank, het Franse aannemersbedrijf Bouyques, de Britse transportconsultant Halcrow Group en het Spaanse architectenbureau Architectura. De Volker Stevin Groep is afgevallen. Verwacht wordt dat de Curaçaose autoriteiten op korte termijn de definitieve knoop zullen doorhakken. Voor Ballast Nedam betekent het mogelijke partnerschap met Curinta, een overheids-NV die momenteel wordt geprivatiseerd, dat een order van honderden miljoenen euro’s voor het uitbreidingsproject van de luchthaven Hato binnen handbereik komt te liggen. Ook zullen de terreinen rond de luchthaven moeten worden ontwikkeld en economische activiteiten dienen te worden ontplooid die tot het scheppen van banen leiden. De drie overgebleven kandidaten moeten binnen enkele weken hun uitgewerkte plannen voor Curinta dienen te presenteren.

Schiphol

In totaal toonden 36 combinaties van bedrijven belangstelling. Tot enkele dagen geleden behoorde ook de Volker Stevin Groep, die samen met het Spaanse transportbedrijf Cintra Ferrovial onder de naam Cintra-groep een samenwerkingsverband was aangegaan, tot de vijf laatste serieuze kandidaten. Maar de commissie die de aanbiedingen beoordeelt, besloot niet met Cintra in zee te gaan. Eerder was de Schiphol Group, die ook belangstelling toonde, al afgehaakt. Dat heeft op Curaçao de nodige verbazing gewekt, omdat Schiphol tot de meest serieuze kandidaten werd gerekend. ‘Na bestudering van de details van de privatisering heeft Schiphol besloten geen officiële interesse kenbaar te maken en derhalve de contacten hierover te beëindigen’, zo motiveerde een voorlichtster tegenover het Antilliaanse dagblad Amigoe het besluit van Schiphol om zich terug te trekken. Een zegsman van Ballast Nedam op Curaçao wil niet vooruitlopen op de kansen van het bedrijf. ‘We hebben te maken met stuk voor stuk serieuze aanbieders. Het is nu aan Curaçao te bepalen met wie men in zee wil gaan. Ik verwacht en hoop natuurlijk wel dat we hoge ogen zullen gooien.’

Reageer op dit artikel