nieuws

Onbekend maakt te vaak onbemind

bouwbreed Premium

Onbekend maakt te vaak onbemind

Vorige week, na de persconferentie over de grootse nieuwbouwplannen rond het Haagse centraal station, kreeg de perswoordvoerder van de gemeente Den Haag een telefoontje van een journalist. Hij had de woordvoerder horen vertellen dat de hogesnelheidstrein vertrok vanaf Den Haag Centraal. Teruggekeerd op de redactie om zijn stuk te schrijven, bedacht hij zich dat de residentie helemaal geen stopplaats is voor de supersnelle treinverbinding tussen de randstad en Parijs. Dat in werkelijkheid de hofstad wel degelijk een volwaardige aantakking krijgt op de hogesnelheidslijn was hem en met hem vele vakbroeders ontgaan. Een anekdote die helaas niet op zichzelf staat. Wie weet niet dat Céramique een project in Maastricht is? En wie iemand de Kop van Zuid hoort noemen heeft direct Rotterdam op het netvlies staan. En gaan de gedachten bij de IJ-oevers en de drieletternaam UCP niet direct uit naar respectievelijk Amsterdam en Utrecht? Maar laat in gezelschap eens de naam ‘de Grotiusplaats’ vallen of bijvoorbeeld ‘Het Beatrixkwartier’. De kans is groot dat het gesprek angstig stilvalt. Misschien dat vervolgens ‘De Resident’ nog tot enig herkenning zal leiden. Al is het alleen omdat de naam zo leuk naar de residentie verwijst. En toch is dat gek. De hiervoor geopperde projectnamen vormen, aangevuld met nog tal van andere projecten, één van de meest succesvolle en kostbare ingrepen in de bestaande stad in de afgelopen tien jaar. Den Haag Nieuw Centrum behoort samen met de Rotterdamse Kop van Zuid, de IJ-oevers in Amsterdam, het Utrecht Cityproject (UCP) in de domstad tot de eerste sleutelprojecten van ons land.

Verwachtingen

Kijkend naar dit lijstje en de ambities die er voor deze projecten lagen, kun je niet anders dan concluderen dat alleen Rotterdam en vooral Den Haag aan de hoge verwachtingen hebben voldaan. Het ambitieuze IJ-oeverproject is in brokken uiteen gevallen en wordt nu op een geheel andere wijze gerealiseerd. En in Utrecht moet na jaren van steggelen nu nog een referendum gaan uitwijzen hoe de omgeving van Hoog Catharijne er uit gaat zien. Wie echter in het Haagse gaat kijken, ziet een compleet nieuw hart. Aansprekende architectuur van grote namen heeft het eens zo verloederde stukje Den Haag een nieuwe toekomst geschonken. De slogan ‘Den Haag Nieuw Centrum: een hart van vijf miljard’ (in guldens overigens) is in tien jaar tijd waargemaakt. Marktpartijen hebben na de komst van het Haagse stadhuis naar dit gebied de handschoen opgepakt en zijn aan het ontwikkelen en bouwen geslagen. De Resident, met onder andere het tweepuntsdak op het voormalige rijksgebouw Transitorium heeft de stad een nieuwe skyline gegeven. De Hoftoren, direct naast het Centraal Station, en ontworpen door Kohn Pedersen Fox begint deze skyline verder te versterken. De Grotiusplaats, een verzamelnaam voor een reeks gebouwen over en langs de Utrechtsebaan, zorgde voor een aansprekende entree van Den Haag. Kortom, projecten die ieder op zich, maar bovenal ook gezamenlijk, bijdragen tot Den Haag Nieuw Centrum.

Samenwerking

De vraag is natuurlijk wat maakte dit sleutelproject tot een succes en bijvoorbeeld Utrecht juist niet. En vooral ook waarom heeft juist dit sleutelproject nauwelijks bekendheid. Het antwoord op de eerste vraag is makkelijker te geven dan op de tweede. Eenduidigheid in de planvorming en een meer dan goede samenwerking en afstemming tussen rijksoverheid, gemeente en marktpartijen is één van de belangrijkste succesfactoren. Neem alleen al de oprichting van de ‘Stichting Den Haag Nieuw Centrum’. Marktpartijen actief in dit gebied zijn al zeven jaar verenigd in deze stichting. Opgericht om samen met de gemeente de grootschalige bouwactiviteiten onder de aandacht te brengen van onder andere potentiële huurders. Gevolg van deze aanpak is dat voor alle projecten in het centrum nog vóór de eerste paal de grond in ging huurders gevonden waren. Een goede samenwerking blijkt in het geval van Den Haag wel degelijk een sleutel tot succes. Zitten we dus nog met het geven van een antwoord op de tweede vraag: waarom weten zo weinig mensen dit? Het makkelijkste is te stellen ‘goed nieuws is geen nieuws’. Hoewel dit inderdaad makkelijk is, zit hier ook een kern van waarheid in. Den Haag Nieuw Centrum deed wat het moest doen: een succesvol sleutelproject realiseren. Kom daar maar eens om in Utrecht of Amsterdam. Een tweede reden ligt op het psychologische vlak. Waar Amsterdam en Rotterdam er geen problemen mee heeft om de internationale media op te trommelen voor een wat groot uitgevallen spijker die in de muur wordt geslagen, daar legt de doorsnee Hagenaar beduidend meer bescheidenheid aan de dag. Mooi als karaktereigenschap, maar als stad kun je jezelf dan tekort doen. Onbekend maakt, helaas te vaak en bij Den Haag Nieuw Centrum zeker ten onrechte, onbemind. Ga er maar eens kijken. Den Haag Nieuw Centrum: dáár gebeurt het!

Reageer op dit artikel