nieuws

Truck van Terberg met eigen vertragingsbak

bouwbreed Premium

benschop – Voor zware terreinomstandigheden presenteert Terberg de FM 2000 8×8 truck met als noviteit een vertragingsbak. Behalve deze vertragingsbak biedt de truck een nieuwe 420 pk D12D Euro-3 motor en een nieuwe ergonomische FM-cabine.

Directeur G.J.M. Terberg van Terberg: ‘Ons bedrijf levert de vertragingsbakken in de 8×8 voertuigen voor het geval zware terreinomstandigheden daarom vragen. De op de FM 2000 8×8 toegepaste vertragingsbak geeft 40 procent extra trekkracht bij het wegrijden in het terrein.’ ‘Deze bak is in nauw overleg met technici van Terberg in Duitsland ontwikkeld.’ De motor en de cabine, op het volledig bij Terberg geëngineerde en gebouwde chassis, zijn beide afkomstig van Volvo. Terberg heeft onder meer bekendheid gekregen vanwege het toepassen van beproefde technieken in zijn voertuigen. Hiermee worden de kansen op storingen immers verkleind en blijven de operationele kosten voor de vervoerder uiteindelijk lager. Toch betekent dit niet dat het bedrijf noviteiten schuwt.

Gunstig

‘We beschikken momenteel over de kortste en meest wendbare 8×8 truck met 46 ton wettelijk toegestaan laadvermogen. Dit hebben we bereikt door toepassing van een door ons in overleg met onze toeleverancier Meritor bedachte noviteit van de geïntegreerde tussenbak in de derde as, wat ruim een halve meter inbouwlengte in de aandrijflijn scheelt,’ verklaart Terberg. De geïnnoveerde Volvo D12D-motor met 420 pk van de 8×8 heeft een individuele onderhoudsinterval. Hierdoor wordt rekening gehouden met de specifieke inzetomstandigheden, belasting, voertuiggebruik, oliesoort, brandstofkwaliteit en PTO-gebruik. Door een gunstiger koppelverloop zijn de prestaties verbeterd, stelt Terberg. ‘Er wordt nu een maximum koppel van 2000 Nm bij 1050-1450 tpm. bereikt. Over een aanzienlijk breder toerengebied zijn we dus sterker geworden.’ In de FM 2000 8×8 truck zijn verder gemonteerd componenten als de ZF 16S181-versnellingsbak met kortere schakelweg en lagere bedieningskracht, een Stabi-Air vooras luchtvering en een Mono-Air achteras luchtvering met een grotere tandembeweging. Met de onderhoudsvrije voorasvering worden volgens Terberg eigenschappen zoals een optimale stabiliteit, een grote veerweg, een laag eigengewicht en een hoog comfort gecombineerd.

Cabine

De cabine van de 8×8 heeft speciale koplampunits met geïntegreerde functies als groot licht, dimlicht, clignoteur, verstraler en mistlamp. De cabine is zodanig vormgegeven dat zij een lagere luchtweerstand heeft. Terberg hierover: ‘Dit geeft in combinatie met minimale wrijvingsverliezen en een goede regeling van de inspuiting en verbranding 1 tot 2 procent lager brandstofverbruik.’ Naast alle technische noviteiten is Terberg vooral enthousiast over de cabine. ‘Hier staat de chauffeur centraal. En er is tot in het kleinste detail nagedacht over alle mogelijke aspecten van veiligheid, uitzicht, ergonomie en comfort.’ Bij wegrijden 40 procent extra trekkracht

Reageer op dit artikel