nieuws

Vertraging spoorbouw belemmering voor Stork

bouwbreed

De markt voor infrastructurele dienstverlening is door druk op de budgetten ronduit onrustig. Dat constateert industrieconcern Stork bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Het bedrijf heeft last van vertragingen bij grote projecten zoals de aanleg van de Hogesnelheids- en Betuwelijn.

Binnen het segment Infrastructure Services merkt Stork een groei in onderhoud van technische tunnelinstallaties vanwege de grote toename van de tunnelbouw. Van Schiphol is de opdracht ontvangen voor de installaties ten behoeve van de vijfde start- en landingsbaan. Toch ligt het volume van deze specialiteit iets achter bij het opdrachtniveau van vorig jaar.

Het contractmatig onderhoud van gebouwinstallaties wordt steeds bepalender voor de activiteiten onder de vlag van het begrip WorkSphere. De markt groeit jaarlijks 12 procent. Stork concentreert zich met toenemend succes op concepten voor zaken als productiviteit, veiligheid en comfort in grote gebouwen.

In de categorie grote projecten neemt de nieuwbouwmarkt af. De vraag naar renovatie neemt echter toe. Stork verwacht dat door het inkrimpende volume aan woningbouw het aanbod van capaciteit in de utiliteitsmarkt weer stijgt. De aandacht wordt vooral gericht op de arbeidsproductiviteit.

Stork had afgelopen halfjaar een resultaat dat 65 miljoen euro slechter is dan in de vergelijkbare periode vorig jaar. Tegenover destijds 30,6 miljoen euro winst (67,3 miljoen gulden) staat over de eerste 6 maanden 34,4 miljoen euro verlies. Ondanks de slechte start verwacht het concern dit jaar uit de rode cijfers te blijven. Het resultaat van de niet-strategische activiteiten is 76 miljoen euro negatief, waarvan 60 miljoen door eenmalige herstructureringskosten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels