nieuws

Versieringen North Sea Jazz altijd al brandwerend

bouwbreed

“Zagen, zagen, wiele, wiele wagen.” Een contrabas bromt het melodietje, een zangeres met een swingend Surinaams accent zingt de woorden, een kortgeknipt meisje maakt danspasjes. Naast het podium zijn medewerkers van decorbedrijf Topaze onverstoorbaar bezig om een reusachtig opblaasbeest op te hangen aan het plafond. Het Congresgebouw in Den Haag maakt zich op voor het North Sea Jazzfestival.

Morgen moet de metamorfose van het statige vergadercentrum een feit zijn. Dan staat de geluidsapparatuur op scherp, zijn tienduizenden meters verbindingskabels gelegd, podia opgebouwd en muren gecamoufleerd met felgekleurde decoraties.

“De kunst is om een gebouw een gedaanteverwisseling te laten ondergaan, zonder dat we muren en plafonds met pneumatische boren te lijf gaan”, zegt F. van Arkel, medewerker van Topaze. Een gebouw is als een vrouw en wie een vrouw wil versieren, knalt gewoonlijk ook niet met een zweep.

Topaze is specialist in het feestelijk optuigen van panden, ongeacht of er een personeelsfeestje wordt gegeven of dat Anouk optreedt, zonder dat het bouwwerk een haar wordt gekrenkt.

Dat is niet altijd een eenvoudige klus. “Als we een gebouw moeten aankleden dat we nog niet kennen, gaan we er eerst met de opdrachtgever doorheen om te kijken wat de mogelijkheden zijn”, vertelt M. Vree. Zij is net als Van Arkel al sinds jaar en dag vaste medewerker van het decoratiebedrijf. “Je moet steeds weer improviseren. Aan een systeemplafonnetje kun je geen gewicht van honderd kilo hangen. Nou ja, het Congresgebouw kennen we natuurlijk onderhand wel. We decoreren het North Sea Jazz al voor de tiende keer.”

Frames

Het gebruik van ultralichte materialen, zoals opblaasbare fantasiebeesten, maken het werk een stuk makkelijker. “We hebben allerlei dingen in voorraad. Niet alleen opblaasobjecten, maar ook honderden meters met de hand beschilderde doeken, die we aan frames bevestigen.”

Daar staat tegenover dat ook lichte materialen niet zonder meer op hun plaats blijven. “Om ze te bevestigen, hebben we allerlei spullen die bijvoorbeeld in de bouw of door een loodgieter worden gebruikt”, zegt Van Arkel. “En die passen we toe zoals het ons het beste uitkomt. ‘Jongens, dat klemmetje of die plug gebruik je toch niet op zo’n manier!’, zou een timmerman mischien zeggen. Maar wij werken vanuit onze eigen ervaring en sommige spullen gebruiken we daarom op een andere manier dan oorspronkelijk mischien de bedoeling was.”

Tangetjes

Veiligheid staat daarbij voorop. De decoraties mogen tijdens een optreden niet naar beneden dwarrelen, net zo min als het de bedoeling is dat de frames met beschilderde doeken omvallen. Vree: “Tijdens het festival controleren we daarom of alles nog stevig zit. De bezoekers merken daar niks van. We weten precies waar we op moeten letten. Aan een paar tangetjes hebben we voldoende om als het nodig is de zaak weer vast te zetten. Vaak is dat trouwens niet nodig.”

Daarnaast mogen decoraties niet in brand vliegen omdat iemand er per ongeluk een sigaret tegenaan houdt. “We maken onze spullen altijd brandwerend. Met de ramp in Volendam heeft dat niets te maken. Zo doen we het al van het begin af aan.”

‘Je moet steeds weer improviseren’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels