nieuws

Restauratie pontonbrug Willemstad vertraagd door te hoge kosten

bouwbreed

De restauratie van de beroemde Koningin Emmabrug in de Antilliaanse hoofdstad Willemstad gaat voorlopig niet door. De noodzakelijke opknapbeurt van de pontonbrug gaat aanmerkelijk meer kosten dan de bijna 10 miljoen gulden die de Europese Unie beschikbaar heeft gesteld. Minister-president Pourier heeft Nederland gevraagd de meerkosten te betalen, maar heeft daarop nog geen reactie ontvangen.

Zes bedrijven, waaronder drie uit Nederland, hadden aanvankelijk belangstelling getoond om de historische brug, die op zestien pontons drijft, weer in oude glorie te herstellen. Bij de openbare aanbesteding kwam echter maar éeacuten aanbieding binnen van het Antilliaanse Koop Tjuchem NV, die bovendien zo’n 4 miljoen gulden hoger lag dan de 10 miljoen die uit het Europese Ontwikkelingsfonds vrij zou komen.

Dat de kosten aanmerkelijk hoger uitvallen dan voorzien heeft vooral te maken met de voorwaarde die de Europese Unie heeft gesteld dat het hout voor de brug wordt geïmporteerd uit éeacuten van de lidstaten of vanuit de (oud-)koloniën buiten Europa. “Hout aankopen in de Verenigde Staten is veel goedkoper, maar dat mag niet van de Europese Uni”, zegt een medewerker van de Curaçao Ports Authority, dat de brug beheert. “Doen we dat wel, dan krijgen we geen geld.”

Nieuwe aanbesteding

De Europese Unie accepteert niet dat er slechts éeacuten inschrijver is, wat een nieuwe openbare aanbesteding noodzakelijk maakt. Vermoedelijk zullen Nederlandse en Antilliaanse aannemers worden uitgenodigd aan de inschrijving deel te nemen.

Minister-president Pourier heeft tijdens een recent bezoek van staatssecretaris G. de Vries van Koninkrijksrelaties meer geld gevraagd om de restauratie alsnog volledig te kunnen financieren. De Vries heeft hier nog niet op gereageerd. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de renovatie in mei 2002 gereed zou zijn. Door de nieuwe openbare aanbesteding loopt het project een vertraging van minimaal een jaar op.

De pontonbrug is éeacuten van de grootste trekpleisters voor toeristen die Curaçao bezoeken. De brug stamt uit het einde van de negentiende eeuw en verbindt de historische stadswijken Otrobanda en Punda, die worden gescheiden door de Sint Annabaai, met elkaar. Zodra een schip de baai in- of uitgaat wordt de brug opzij gevaren om de doorgang vrij te maken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels