nieuws

Elektronische gestuurde rem voor automatisch verkeer

bouwbreed

Mercedes-Benz baant de weg voor geautomatiseerd verkeer. Het bedrijf doet dat met een elektronisch gestuurde reminstallatie. Dit systeem kan deel uitmaken van een automatische besturing door camera’s en afstandsradar. Tot 2005 bouwt de fabrikant de elektro-hydraulische rem van het systeem Robert Bosch in auto’s uit de middeldure en dure klasse in.

De (bedrijfs)autoindustrie noemt de elektronisch gestuurde hydraulische rem uitermate belangrijk, omdat ze daarmee alle veiligheidssystemen in één netwerk kunnen vatten. De installatie reageert niet alleen op de voetdruk van de bestuurder, maar bijvoorbeeld ook op de impulsen van een automatische piloot. In het verlengde van deze gedachte zien (bedrijfs)autofabrikanten de ontwikkeling van geautomatiseerde voertuigen, die zich met behulp van videocamera’s, afstandsradar en telematica voortbewegen.

Eerder bedacht de industrie het elektronische gaspedaal, dat inmiddels een praktische uitwerking krijgt. Bij de elektronisch gestuurde rem zit er geen mechanische verbinding meer tussen het rempedaal en de eigenlijke rem. In plaats daarvan zitten in het pedaal sensoren, die het remcommando doorgeven aan de besturing die uiteindelijk het remproces in gang zet. De sensoren meten ook de druk in de remcilinders en de kracht waarmee de bestuurder het pedaal indrukt.

Simulator

De elektronica zet de ‘trapkracht’ om in een evenredige remkracht. Mercedes-Benz rust het nieuwe rempedaal uit met een simulator die door middel van veerdruk en hydraulica de werking van een ‘echt’ rempedaal nabootst. De weerstand die de bestuurder ondervindt moet voorkomen dat die al te abrupt afremt. Over het gehele genomen wijkt de constructie van de elektronische rem weinig af van de conventionele omdat het systeem zoveel mogelijk uit bestaande standaard onderdelen bestaat.

De industrie werkt momenteel ook aan een elektro-mechanische rem. Volgens remmenfabrikant Bosch neemt deze ontwikkeling nog een aanmerkelijke tijd in beslag voordat de industrie deze variant als een volwaardig alternatief voor de elektro-hydraulische rem kan aanbieden.

Velg

Vooral de bouw van compacte lichte en vooral betaalbare ‘remmotoren’ die in de beperkte binnenruimte van een velg passen levert nog forse problemen op. Daarbij vergt dit systeem een betrouwbare elektriciteitsvoorziening met 42 volt.

In de visie van Bosch maakt de noodzakelijke bedrading de (bedrijfs)auto ingewikkelder en gevoeliger voor storingen. Mercedes-Benz houdt vooralsnog vast aan de elektro-hydraulische rem. Niet in de laatste plaats, omdat de elektronica een groot aantal mechanische onderdelen vervangt.

Het systeem maakt verder een rembekrachtiging overbodig. Zodra zich een storing voordoet, zoals het wegvallen van de spanning over de elektronica, ontstaat automatisch een directe hydraulische verbinding tussen het rempedaal en de remmen op de voorwielen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels