nieuws

Prefab sleutelwoord voor De Vries Joure

bouwbreed

Het bestellen, opslaan, vervoeren, plaatsen en monteren van prefab bouwelementen. In dit marktsegment ligt een belangrijk deel van de toekomst van De Vries Joure. Deze lokale onderneming is de vestigingsplaats Joure ontgroeid en slaat haar vleugels uit naar Leeuwarden en Oudehaske.

“Het bouwvolume is enorm toegenomen. Prefab bouwelementen worden belangrijker”, weet algemeen directeur Andries van Vugt (56) van De Vries Joure. “Maar er is geen enkel bedrijf dat die elementen levert, ze kan opslaan, ze vervoert naar de bouwlocatie en ze ook nog eens plaatst en monteert. In dit totaalpakket ligt de toekomst van onze nieuwe vestiging in Leeuwarden. We hebben de capaciteit en ruimte om zo’n lijn op te zetten.”

Van Vugt heeft een helder omschreven visie over de ontwikkeling van zijn bedrijf dat uit vier werkmaatschappijen bestaat: Infrastructuur, Milieutechniek, Kranen en (Speciaal) Transport en Reststoffen. Sinds zijn aantreden in 1991 is DVJ (de nieuwe naam wordt van het bedrijf) ingrijpend veranderd. De van oudsher bij de onderneming horende afvalpoot werd afgestoten, infra en projectontwikkeling kregen de nadruk.

“We zijn ons nadrukkelijk op de bouwmarkt gaan richten”, vertelt van Vugt. “In de jaren negentig heeft deze tak een enorme vlucht genomen, terwijl onze afvalpoot het steeds moeilijker kreeg.”

Tot begin jaren negentig was DVJ één van de grootste afvalverwerkers in Noord-Nederland.

Zandhandel

Oprichter Martin de Vries begon de onderneming in 1936 met een zandhandel. Door de aanleg van de snelweg (A7) naar Lemmer deed hij goede zaken en al snel ontstond een enorme zandput. Die is uiteindelijk in gebruik genomen als vuilstort.

De Vries nam tevens het transport van bouw- en sloopafval naar de put in handen, wat het ontstaan van de transporttak verklaart. Ook werd het bedrijf actief als recycler en als ontwikkelaar van stortgasinstallaties, zodat een heuse milieupoot kon worden opgericht. De aankoop van een vestiging van kraanbedrijf Zwagerman in Oudehaske in 1993 luidde de begin in van het kraanverhuur. Samen met het transport werd dit onderdeel uitgebreid tot de huidige omvang van zo’n vijftien kranen en twintig speciale trekkers. “In het Noorden zijn we de grootste op het gebied van speciaal transport”, vertelt Van Vugt trots.

Afstoten

Tanende wetgeving en de komst van nieuwe, grote marktpartijen deden van Vugt in 1994 besluiten de afvalpoot af te stoten.

Op zijn aangeven betrad DVJ de markt als ontwikkelaar “om niet langer afhankelijk te zijn van de markt”. Mede via Van Vugts contacten in de bouwwereld, die hij had opgebouwd in 22 jaar als districtsdirecteur van ingenieursbureau Oranjewoud, wist DVJ in relatief korte tijd een aantal aansprekende projecten op touw te zetten. Een wijk aan het water in Terherne en een watersportgebonden bedrijventerrein in Sneek getuigen daarvan.

Maar de visie van Van Vugt gaat verder. Een prefablijn die loopt van bestelling tot montage, is de jongste uitdaging. Op een nieuw kantoor in Leeuwarden krijgt dit bedrijfsonderdeel gestalte. Binnenkort begint DVJ daar met zestien man aan deze uitdaging. “In Leeuwarden wordt de komende jaren veel gebouwd. Dan is het een voordeel als je daar een vestiging in de buurt hebt. Dat merken we nu al. We hebben de eerste jaarcontracten op dit gebied al binnen.”

Voorts is DVJ in gesprek over de montage van elementen voor het Thialf-ijsstadion en het Tjongerschans-ziekenhuis in Heerenveen.

Op een locatie langs de A7 bij Oudehaske opent DVJ een vestiging bedoeld voor de opslag en distributie van de prefabelementen en de stalling van de kranenvloot. Ook komt er een grondbank. “Binnenkort beginnen we met slibverwerking”, onthult de directeur.

Patent

“We hebben patent op het koud immobiliseren van slib. Door bepaalde stoffen toe te voegen, kan het slib weer als ondergrond worden gebruikt.” Van Vugt verwacht veel van deze ontwikkeling. Een grondbank in Oudehaske (100.000 ton) dient als opslag en bewerking.

Blijft er dan nog wat te wensen over? Van Vugt: “Met de huidige plannen kijken we zo’n drie jaar vooruit. Verder moet je als onderneming niet willen reiken, want dan word je door de ontwikkelingen ingehaald.”

Niels de Vries

Naam bedrijf: DVJ Joure BV

Werkmaatschappijen: DVJ Infrastructuur BV

DVJ Milieutechniek BV

DVJ Kranen en

Transport BV

DVJ Reststoffen BV

Algemeen directeur: Andries van Vugt

Aantal medewerkers: ongeveer 150

Beoogd aantal medewerkers in 2004: ongeveer 200

Aantal kranen en trucks: 15 kranen, 20 trucks

Beoogd aantal kranen in 2004: zo’n 20 kranen en zo’n 30 trucks

Omzet: 35 miljoen

Beoogde omzet in 2004: 60 miljoenWerkgebied: Noord-Nederland

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels