nieuws

ABN Amro kapt het woud aan geheime codes en wachtwoorden

bouwbreed

Al enige jaren krimpen de banken hun kantorennetwerk in. De klant haalt geld uit de muur en het bankieren gaat steeds vaker per telefoon of via de computer. Vijf jaar geleden begonnen de meeste banken daarom hun klanten al aan een computeraansluiting te helpen. Elke handeling die de consument zelf kan verrichten, bespaart op den duur kantoorpersoneel. Alleen maakten de vele programma’s en het woud aan wachtwoorden en andere veiligheidsmaatregelen het online-bankieren niet eenvoudig.

Sinds enige tijd is er dus internetbankieren. ABN Amro claimt voor eens en voor altijd te hebben afgerekend met alle gebruikersonvriendelijkheden uit het verleden. Geen gedoe meer met codes of gebruikersnamen.

De klant komt binnen via ABNamro.nl. Voor internetbankieren gaat de klant naar ‘bankzaken’. Daar meldt de klant zich aan met behulp van zijn rekeningnummer. De beveiliging loopt vervolgens via een met de computer in verbinding staand apparaatje, een kaartlezer die door de bank de

e-dentifier wordt genoemd. De code die moet worden gehanteerd, is dezelfde als de pincode van de klant. De computer vraagt daarna een steeds wisselend getal in te vullen dat de kaartlezer heeft berekend naar aanleiding van de ingevulde pincode. De computer verricht daarna dezelfde berekening en stelt vast dat de klant inderdaad degene is voor wie deze zich uitgeeft.

Het lijkt omslachtiger dan het is, want de legitimatie bestaat tenslotte alleen uit de combinatie van het rekeningnummer en de bestaande pincode. De klant moet overigens eerst wel de mogelijkheid om te mogen internetbankieren bij de bank aanvragen, ook via de site. Daarna ontvangt hij elektronisch een aanvraagformulier. Die procedure lijkt een beetje op het openen van een rekening.

Overzichtelijk

Wie zich echter even door de red tape, om met de Britten te spreken, heenworstelt, wordt ruimschoots beloond met een overzichtelijke site. “Je hebt dan echt één platform waarop alles over de bank is te vinden en waarop de klant gemakkelijk al zijn bank- en verzekeringszaken kan regelen”, zegt Remko Dur, de ontwerper van de ABN Amro.

Bovendien kan de klant voortaan vanaf elke pc ter wereld via internet zijn bankzaken regelen. Wappen of internet-telefoneren kan ook.

De site is volgens Dur uniek. Hij wijst erop dat klanten van de grootste concurrent in Nederland, ING, als zij willen internetbankieren, worden voorzien van een ingewikkeld stelsel van geheime codes die zij, steeds als zij transacties willen verrichten, moeten meetorsen. En nog is het niet veilig, suggerreert Dur. “Het briefje kan in elk geval worden gestolen.”

Nieuw is dat de bank de site, die duizenden mogelijkheden biedt, geheel voor de klant ordent. Particuliere klanten, die niet voor de dienstverlening hoeven te betalen, krijgen meteen alle overzichten van rekeningen en verzekeringscontracten te zien. Beleggers worden ook steeds op de hoogte gesteld van actuele berichten die hen raken.

Voor de bank is het ook een geschikt kanaal om de eigen huis-beleggingsfondsen te promoten. Maar ABN Amro probeert klanten ook echt te helpen en begeleiden. Zo herinnert de bank de clientele er jaarlijks aan dat zij een vast bedrag aan de kinderen vrij van successierechten kunnen schenken.

“Onze doelgroep bestaat uit de miljoen huishoudens die bij ons actief betalen en beleggen,” zegt Dur. “De helft maakt gebruik van internet. Dat deel willen wij graag omhoog helpen.”

Daarnaast is de site te gebruiken voor zakelijke klanten, maar die moeten betalen.

ABN Amro stelt verder alles in het werk om het dienstenpakket uit te breiden. Zo is het sinds vorige maand ook mogelijk af te rekenen bij elektronische aankopen bij winkels. Elke klant heeft een ‘e-wallet’, met daarin virtuele versies van zijn debet- en creditkaarten, waarmee betaald kan worden. In samenwerking met andere banken ontwikkelt ABN ook mogelijkheden om elektronische acceptgiro’s te verwerken. De grootste zorg van Dur is nog de verwerking.

www.abnamro.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels