nieuws

Strabag verlaat zwakke regio’s in guur Duitsland

bouwbreed

Strabag trekt zich terug uit zwakke regionale markten om zich beter te kunnen weren tegen het steeds killere Duitse bouwklimaat. Vooral bij de burgerlijke en utiliteitsbouw (b&u) zal de Keulse onderneming krachtig afremmen en zich concentreren op de meest winstgevende projecten. Strabag, dat ook – in Dordrecht en Den Haag – drie Nederlandse vestigingen heeft, slaagde er het eerste kwartaal in zijn bouwprestatie te verhogen met 3 procent tot 1,1 miljard gulden.

analyse

“Wij zijn al begonnen ons aan de trend van dalende bouwvolumes aan te passen”, aldus directeur Jürgen Kuchenwald gisteren tijdens de presentatie van de jaarcijfers in Keulen. Vorig jaar sloot de Strabag-groep af met een magere winst van 21 miljoen gulden op een bouwprestatie van 6,8 miljard gulden.

De Rijnlandse bouwer Strabag tracht met overnames en consolidatie voldoende weerstand te verzamelen om de steeds hardere concurrentie het hoofd te bieden. Per 1 januari is van Hochtief de wegenbouwpoot met zwaartepunten in Nedersaksen, Noordrijn-Westfalen en Berlijn overgenomen. Juridisch gezien gelijktijdig kwam de Regensburger firma Josef Riepl in handen van Strabag. Het bedrijf is voor 50 procent eigenaar van de Beierse marktleider in bitumenwegen Stratebau en beschikt over eenderde van de aandelen van de Beierse asfaltfabrieken.

Benelux

De 3 procent groei die Strabag het eerste kwartaal laat zien, vloeit vooral voort uit de overnames. Anderzijds is directeur Jürgen Kuchenwald uiterst trots dat vorig jaar in alle delen van het bedrijf winst geboekt werd. “Door de aankopen en het wegwerken van het hoge orderbestand rekenen we op een duidelijke stijging van de bouwprestatie. Maar we zijn al begonnen ons verder te schikken naar de trend van dalende bouwvolumes. Nu al doen wij geen aanspraak meer overal aanwezig te zijn. Ons bedrijf zal zich consequent uit verdere, voor ons zwakkere regio’s terugtrekken.” De focus concentreert zich op het westen van Duitsland en de Benelux.

De kosten van de afslankingsoperaties en de integratie van de aankopen zullen de resultaten van de Keulse bouwer aanzienlijk drukken. Ook al vanwege de hechte banden met de Oostenrijkse zustermaatschappij Bau Holding en de goede posities in Midden-Europa, verwacht topman Kuchenwald desondanks in 2001 tevredenstellende resultaten.

Sinds 1996 slaagt Strabag er maar moeizaam in uit de rode cijfers te blijven. In 1997 en 1998 liep het concern tegen verliezen aan van respectievelijk 43 en bijna honderd miljoen gulden. De overige jaren schommelde de winst rond de twintig miljoen.

Aandeel

De omzet daalde van 7 miljard in 1996 naar twee jaar later 5,9 miljard. Om vervolgens het dal weer te verlaten en te klimmen naar bouwprestaties van respectievelijk 7,4 en 6,8 miljard gulden in de afgelopen twee jaar. In die periode van vijf jaar steeg het buitenlandse aandeel met zo’n zevenhonderd miljoen gulden tot 35 procent van de omzet.

Vorig jaar daalde het volume aan nieuwe orders met 3 procent tot een waarde van 7,0 miljard. De neergang in de wegenbouw werd gecompenseerd door duidelijke groei in de b&u.

Ook de Oostenrijkse deelnemingen waren minder succesvol, hoewel na jaren touwtrekken de opdracht werd binnengehaald om 140 kilometer snelweg aan te leggen op het traject Frankfurt/Oder-Warschau.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels