nieuws

Motor werkt langer en zuiniger met coating

bouwbreed

Een nieuwe warmtewerende laag kan de levensduur én efficiëntie van motoren verbeteren. De markt biedt inmiddels een ruime keus aan warmtewerende coatings uit keramiek of metaalpoeder.

Deze verminderen slijtage en oxydatie door hoge temperaturen. Cylinders van motoren voor bouwmaterieel weerstaan zo hogere temperaturen en verbruiken een kleine 2 procent minder brandstof.

De voordelen van zo’n gaan evenwel gepaard met nadelen. Onderzoekers van de Amerikaanse Penn State-universiteit ontdekten dat veel tekortkomingen samenhangen met de wijze waarop de coating is aangebracht. Hun oplossing is als volgt: een elektronenstraal verdampt het gebruikte keramiek of metaalpoeder. Vervolgens slaat dit op het object neer. Deze methode verbetert de bekleding en aanhechting. Het proces verandert niet de chemische eigenschappen van het coatingmateriaal. Wel vermindert hiermee het thermisch geleidend vermogen en wordt de weerstand tegen corrosie en oxydatie bij hoge temperaturen groter.

De onderzoekers verwerkten hun vinding tot een industriële proefinstallatie. Die bestaat uit een vacuümkamer met zes elektronenkanonnen, elk met een vermogen van 45 kilowatt. Vier daarvan verdampen het coatingmateriaal, de andere twee verwarmen het werkstuk voor een optimale hechting.

De stralen kunnen het werkstuk ook schoonmaken voor de behandeling. Daardoor neemt de mate van hechting toe. Het bekleden gebeurt door het object in een wolk keramiek- of metaaldamp te brengen. Nadien kunnen op dezelfde wijze opeenvolgende lagen worden aangebracht. Voor sommige toepassingen kan het systeem verschillende materialen tegelijk verdampen en in één wolk op het object aanbrengen. Uit de wolk slaat voldoende materiaal met een uniforme microstructuur neer.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels