nieuws

Wind speelt aannemer parten bij bouw koperen toren voor officieren

bouwbreed

Het is wel zo’n beetje de winderigste plek van Europa: de marinebasis in Den Helder. Uitgerekend op die locatie bouwt Bot Bouw uit Heerhugowaard voor officieren een logiesgebouw van bijna vijftig meter hoog. Maar ondanks de frustratie van veertig onwerkbare dagen in nog geen jaar, is de projectleider tevreden over zijn koperen toren.

“Welkom in de hel van het noorden”, roept een van de werklieden van Bot Bouw, terwijl hij dekking zoekt voor een hagelbui. Een extra voorziening voor het op zijn plaats houden van een veiligheidshelm, is geen overbodige luxe. Waait het op de begane grond nog windkracht zes, op de vijftiende verdieping wordt windkracht negen gemeten. R.E. Vos is projectleider van Bot Bouw: “Alle facetten lopen goed en het gaat allemaal zoals het hoort, maar met een dergelijke wind hadden we geen rekening gehouden.” Ondanks de tegenslag door onwerkbare dagen overheerst optimisme. Bot Bouw realiseert in opdracht van de Directie Materieel Koninklijke Marine het logiesgebouw ‘Zeepaert’, dat door Van Herk en De Kleijn architecten werd ontworpen. Het meest markante van het gebouw is de koperen gevelbekleding die rondom wordt aangebracht. Koper in een omgeving waar permanent een zilte wind waait? Vos: “Dat is natuurlijk de keuze van de architect. Maar ik denk dat het niet uitmaakt of je koper in het binnenland toepast of hier. Het koper zal natuurlijk wat eerder verroest zijn. Maar eenmaal groen, roest het niet verder.” Volgens H.E. Zonneveld, hoofdopzichter van Directie West-Nederland, Dienstkring Den Helder is de bekleding zeer duurzaam: “Het materiaal is slechts 0,6 millimeter dik, maar gaat tussen de 2,5 en zevenduizend jaar mee.” Het materiaal is nergens gelast of gesoldeerd, maar geheel met klangen bevestigd. Ter voorkoming van elektrolytische werking tussen metalen is een PE-folie tussen het koper en de roestvast stalen nieten en schroeven aangebracht.

Tunnelbouw

Vanaf de fundering is gekozen voor veertien verdiepingen tunnelbouw. Tunnelbouw is met name geschikt voor nieuwbouwwoningen die in rijen worden gebouwd. Het ‘driehoekige’ gebouw met een relatief klein oppervlak van vierhonderd vierkante meter leent zich daar niet voor. Vos: “Als het gebouw in een bouwteam tot stand zou zijn gekomen, hadden we wellicht voor een andere bouwwijze gekozen, maar het was een eis om het complete gebouw in de natte beton te storten. Elke verdieping is gebouwd in vier fasen. Het voordeel van de tunnels was wel dat we per dag van fase konden wisselen.” Verder is volgens Vos voor tunnelbouw gekozen, doordat de constructeur moeite had om de ‘krachten’ kwijt te kunnen. Vos: “De constructie is zwaar. De fundering bestaat uit 140 palen, waarover betonnen sloven zijn aangebracht. Verder zit in de eerste vier verdieping een ongelooflijke zware wapening met een diameter van 32 millimeter op een onderlinge afstand van tien centimeter.”

Metalstud

Ook de bouwmethodiek is aan de omstandigheden aangepast. Op het moment dat de bekisting weg kon, werd met een speciaal ontwikkelde kraan onder meer het gips voor de binnenwanden op de ruwe vloer gehesen. Vos: “De metalstud wanden stonden al voordat de afwerkvloer werk aangebracht. Aanvankelijk probeerden we ook het tegelwerk af te hebben voor de gietvloer, maar daar moesten we van af zien doordat de tegelzetters de bouwstroom niet konden volgen.” De buitengevels zijn of van gestort beton of van prefab sandwichpanelen. Beide zijn vanzelfsprekend voorzien van koperen panelen. Naar verwachting vindt de oplevering half september plaats.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels