nieuws

Omzet van 15 miljoen gulden uit louter rotzooi

bouwbreed

Als één man stonden de vijftig personeelsleden achter hun directeur. De actie resulteerde uiteindelijk in broodnodige expansie van het bedrijf. Van tweeduizend vierkante meter werkoppervlak gaat het afvalverwerkingsbedrijf straks naar een totaal van 7600. Daarop komt de lang gekoesterde sorteerlijn. En dus is het inmiddels weer redelijk koek en ei tussen de partijen.

Onlangs was Van Loenen Milieu BV landelijk nieuws. Het Hilversumse bedrijf baarde opzien door met zwaar geschut ten strijde te trekken tegen het besluit van het gemeentebestuur, het bedrijf niet voor gronduitgifte op het plaatselijke Havenkwartier in aanmerking te laten komen. Het stadhuisterrein werd met bedrijfswagens en containers bezet. Op het terrein zorgen de in met afval gevulde containers grijpende kranen voor een levendige aanblik. Op de weegbrug staat een bedrijfsauto met een lading groenafval. Op kantoor rolt uit de computer het gewicht van de vracht.

Geschiedenis

De geschiedenis van het familiebedrijf voert terug tot 1919. Grootvader haalde met paard en wagen lompen en metalen en schillen op. Daar komt later steeds meer handel bij. Grind, zand en mest en op de terugweg het afgedankte vuil. Na de oorlog koopt opa z’n eerste kraanwagen. Van Loenen (z’n twee broers rijden op de auto’s) laat naar nostalgie riekende foto’s zien. Het bedrijf telt anno nu 28 eigen bedrijfswagens, allemaal met camera’s of andere aanvullende veiligheidsvoorzieningen uitgerust, en zo’n vijfduizend containers. Samenwerking met het Amsterdamse grootbedrijf Icova (inkoopcombinatie van afvalstoffen) kwam drie jaar geleden van de grond.

De zaken gaan goed. De laatste omzetcijfers van het dochterbedrijf laten 15 miljoen gulden zien, verkregen uit louter rotzooi. Van Loenen: “Voor een ander is het vuil, voor mij is het een berg grondstoffen. Die moet ik proberen af te zetten tegen een zo gunstig mogelijke prijs. Wij hebben ons erin gespecialiseerd om dat afval een tweede leven te geven. Da’s machtig mooi werk, vinden ook mijn medewerkers. We zijn allemaal afval-minded.”

Z’n werkdag begint om zes uur en eindigt zelden voor achten ’s avonds. Sterker, van zijn diensten kan zelfs midden in de nacht en in het weekeinde gebruik worden gemaakt. “Conditioneringsbedrijven die na een brand- of waterschade om containers zitten te springen, moet je onmiddellijk helpen. Niemand van het personeel hier werkt trouwens acht uur, tien is de gebruikelijke gang van zaken.” Van Loenen is trots op zijn mannen.

Stortkosten

Het afval wordt de laatste drie jaren voor 80 procent hergebruikt. Daarvoor was het voor het bedrijf 30 procent recycling, 70 procent naar de vuilstort. Dat zou vandaag de dag niet meer te doen zijn, legt Van Loenen uit. “In elke container zit gemiddeld 2500 tot 3000 kilo afval. Met de huidige 14 cent per kilo milieubelasting en de daar bovenop komende stortkosten van nog eens 11 cent, zit je per container op zeker 750 gulden. Exclusief transportkosten. Door de hoge kosten van heffing en stort moeten we steeds meer uit het afval zien te halen. De nieuw te bouwen sorteerlijn is dan ook een must. Eind dit jaar hopen we zo ver te zijn. Hoe meer afval we opnieuw kunnen gebruiken, hoe interessanter ons uitbreidingsverhaal wordt.”

De gang naar de vuilstort moet tot het verleden gaan behoren. Dicht bij huis zo veel mogelijk hergebruiken, dat is het streven. Het afval bestaat voor 80 procent uit bouwafval. Van Loenen: “Eenmaal gesorteerd, brengen steeds grotere auto’s de materialen weg. Het ijzer gaat naar de Hoogovens, puin naar de puinbreker voor menggranulaten, hetzelfde geldt voor autobanden, die uiteindelijk in zoab-wegdek terug te vinden zijn. Een deel van het schone hout wordt als brandstof voor de vetsmelterij gebruikt, de rest zien we in nieuw spaanplaat terug. IJzer wordt eerst met een magneetband uit de bouwmaterialen verwijderd. De zogenoemde non ferro’s – koper, lood en zink – leveren relatief het meeste geld op.”

Controle

Van Loenen krijgt bijna wekelijks controlebezoek van de provincie. De milieuregelgeving vindt hij soms te ver doorslaan. “Zet je een uit een container opgeviste accu maar één tel op de grond en ze zijn in de buurt, dan heb je meteen een prent aan je kont. Maar we vrezen de inspectie niet, voldoen aan alle milieueisen, nooit problemen gehad. De provincie weet dat we hier goed bezig zijn, dat heeft bij de uiteindelijk toegezegde uitbreiding meegespeeld. Ze brachten tijdens de schermutselingen met de gemeente Hilversum een positieve rapportage uit. Daar konden ze op het stadhuis niet omheen. De gemeente is trouwens nog nooit op bezoek geweest. Vreemd dat ze ons wilde weren. Hilversum heeft namelijk geen ander afvalscheidingbedrijf. Wij vervullen dan ook een spilfunctie binnen de afvalverwijderingsstructuur van Hilversum en omgeving.”

Van Loenen Milieu BV brengt wekelijks zo’n 100 ton afval naar Icova. Dit Amsterdamse concern verwerkt dagelijks 1800 ton afval- en reststoffen. Uit relatief schone bedrijfsafvalstoffen (papier, hout, karton en plasticfolie) produceert Icova energiekorrels; tot 300 ton per dag. Nadat in grote droogtrommels de materialen zijn ‘uitgedampt’, wordt het afval tot staafvormige korrels samengeperst.

De nieuwe brandstof gaat naar grootverbruikers als centrales en stadsverwarmingsprojecten. De korrels worden naar Scandinavië geëxporteerd. Eens in de veertien dagen vertrekt daarheen een met energiekorrels volgeladen zeeschip. Nederlandse afnemers zouden inmiddels ook belangstelling hebben voor het product.

Van Loenen Milieu in Hilversum streeft naar dicht bij huis zo veel mogelijk afval hergebruiken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels