nieuws

Investeringen in Duitse wegen

bouwbreed

De Duitse wegenbouw gaat voor het eerst profiteren van de miljarden in het Europese fonds voor de regionale ontwikkeling. Vanuit Brussel vloeit 3,5 miljard gulden naar een plan ter verbetering van de infrastructuur in de nieuwe deelstaten.

Het bedrag wordt door het bouwministerie in Berlijn, diverse deelstaten en private financiers aangevuld tot 6,7 miljard gulden. Het geld is bestemd voor de aanleg en verbetering van belangrijke doorgaande verbindingen via spoor, snelweg en kanaal in de periode 2000-2006. Bouwminister Bodewig kondigt aan snel met Deutsche Bahn en de betrokken deelstaten om tafel te gaan, opdat de uitvoering van projecten zo snel mogelijk van start kan.

De strategie van het programma is volgens de bewindsman door een bundel van maatregelen bovenregionale effecten te bereiken die de inspanningen van de deelstaten ten aanzien van de economische groei ondersteunen. Daartoe zijn projecten in beeld die een goede aanvulling zijn op het verder te ontwikkelen transeuropese verkeersnet.

Handtekening

Als start worden deze week op drie plaatsen in Duitsland nieuwe impulsen gegeven aan de wegenbouw. Minister-president Gabriël van Nedersaksen heeft zijn handtekening gezet onder twee overeenkomsten die moeten garanderen dat in oktober 2005 het autoverkeer via de A31 een ongebroken verbinding heeft tussen Emsland en Ruhrgebied. Nu nog ontbreekt tussen Emsbüren en Bad Bentheim veertig kilometer snelweg in de Emslandroute. De wijze van financiering van het laatste stuk A31 is voor Duitsland een novum. Vijftienhonderd plaatselijke ondernemers hoesten 23,5 miljoen gulden op om de aanleg tien jaar te kunnen vervroegen. De regionale landkreisen dragen 94 miljoen bij en van Nederlandse zijde komt 33,6 miljoen. De totale begroting van het even ten oosten van Twente te realiseren wegvak sluit bij 470 miljoen gulden.

Een kleine driehonderd kilometer zuidelijker wordt verder gebouwd aan A1. Aan op papier Duitslands belangrijkste snelweg (van Saarbrücken via Trier, Keulen en Hamburg naar Denemarken) ontbreekt nog 33 kilometer in de Eifel. Niet toevallig vlak voor de verkiezingen komend weekeinde in Rijnland-Palts, is het startschot gegeven voor de bouw van het 80 miljoen gulden vergende wegvak Daun-Kelberg. Met het geld wordt de stad Daun bevrijd van het doorgaande verkeer. De 790 miljoen die nodig zijn om de A1 geheel te voltooien ontbreken vooralsnog.

Ten zuiden van Berlijn wordt de A13 tussen de knooppunten Schönefeld en Spreewald onder handen genomen. De nog voor de Tweede Wereldoorlog aangelegde snelweg wordt over 62 kilometer vernieuwd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels