nieuws

Heerema: geen claims

bouwbreed

Heerema wilde bij de overname juridisch en fiscaal gevrijwaard worden van eventuele, toekomstige claims in verband met de Schipholtunnelaffaire.

“De informatievoorziening van de NS-directie over de Schipholtunnel was voor ons onvoldoende”, zegt Mulder. “Wij voelden ons daarbij niet comfortabel, maar de NS wilde niet de relevante informatie geven. Wij wilden absolute duidelijkheid over de risico’s met betrekking tot de Schipholtunnel.”

Dat de NS daar niet op in wilde gaan, was voor Heerema geen reden de onderhandelingen stop te zetten. Het bedrijf had goede hoop dat de gevraagde informatie alsnog voor half maart verstrekt zou worden. NS-woordvoerder Jonker zegt echter dat de vermeende fraudezaak geheel los staat van het mislukken van de onderhandelingen.

Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat beschuldigde vorig jaar HBG en Strukton ervan dat ze bij de bouw van de tunnel een veel te hoge winst hebben opgestreken. HBG erkende onlangs publiekelijk dat er dingen zijn gebeurd, “die absoluut niet hadden mogen gebeuren”. De bouwbedrijven zijn momenteel in onderhandeling met het Openbaar Ministerie over een schikking van de vermeende fraudezaak.

Heerema ziet het nog steeds zitten met Strukton. Over de medewerkers van de NS-dochter en de technische expertise van het bouwbedrijf is de offshore-onderneming positief gestemd.Nu de overname is afgeketst, heeft het offshorebedrijf zich andere zorgen. De angst bestaat dat de NS-dochter op de loop gaat met de “vernieuwende concepten voor infrastructurele projecten”, die Heerema heeft bedacht. Mulder: “We hebben hierover in alle openheid gepraat. Maar nu zijn we weer concurrenten.” Heerema bereidt zich voor op juridische stappen om zijn eigen “intellectuel property” veilig te stellen. Ondertussen blijft Strukton in de etalage staan.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels