nieuws

Brits onderzoek beveiliging wegen en spoorviaducten

bouwbreed

De Britse autoriteiten stellen een spoedonderzoek in naar de beveiliging van spoorwegviaducten in autowegen, na het fatale treinongeluk bij Selby waarbij dertien mensen zijn omgekomen en tientallen ernstige verwondingen opliepen.

Het ongeval werd veroorzaakt doordat een auto met aanhangwagen na een klapband vanaf de autosnelweg op een eronder lopende spoorbaan belandde. Een met 180 kilometer per uur aanstormende passagierstrein botste op de auto, raakte uit de rails en werd vervolgens aangereden door een met 100 kilometer per uur uit de andere richting aankomende kolentrein.

Weliswaar was er een scherm met aansluitende vangrails op de brug aangebracht, maar die constructie bleek niet lang genoeg om de wegglijdende auto tegen te houden. De Highway Agency, de Britse Rijkswaterstaat voor het autowegennet, en Railtrack onderzoeken nu of de vangrails rond dit soort viaducten voldoende lengte hebben. Ook wordt gekeken naar andere beveiligingen. De autoriteiten moeten de minister van vervoer zo snel mogelijk rapport uitbrengen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels