nieuws

Amerikanen dol op dure raambekleding Hunter Douglas

bouwbreed

Amerikanen decoreren hun huis steeds vaker met lamellen en jaloezieën van Hunter Douglas. Vooral de duurdere raambekledingproducten vallen bij de consumenten in de Verenigde Staten in de smaak.

Volgens topman R. Sonnenberg van Hunter Douglas is het einde van de groei in Noord-Amerika nog niet in zicht. “Het is een snel groeiende, dynamische markt.”

Maar het hangt sterk af van de economische situatie of die groei ook wordt gehaald. De Verenigde Staten zijn al een belangrijke markt voor de Rotterdamse Luxaflexproducent. Meer dan de helft van de omzet en winst wordt er gehaald.

Hunter Douglas boekte in 2000 een recordwinst. De nettowinst steeg met 25,4 procent tot 145 miljoen euro (319,5 miljoen gulden). De omzet nam 24,8 procent toe tot 1,7 miljard euro (3,74 miljard gulden). De resultaten liggen boven de verwachtingen van analisten.

In de VS steeg de omzet met 36,6 procent tot 890 miljoen euro ( 1,9 miljard). Door de stagnerende economische groei in de VS en het effect wat dit kan hebben op andere markten, waagt Sonnenberg zich niet aan voorspellingen voor het concern voor 2001. “Voor de lange termijn zijn we gezien onze sterke marktpositie optimistisch”, is alles wat hij kwijt wil.

Voor risicospreiding ziet Sonnenberg geen reden. “We zitten in de hele wereld. Wij kijken altijd naar groeimogelijkheden en denken niet vanuit het spreiden van risico’s. Onze geografische spreiding ligt in lijn met de koopkracht van de consument.”

Hunter Douglas gaat begin maart de eerste producten via internet verkopen. Maar het is niet de bedoeling dat de consument Luxaflex via het e-business bedrijf Tapestria gaat kopen, verzekert Sonnenberg. “Daarvoor zijn onze dealers te belangrijk.”

Netwerk

Tapestria wordt volgens hem een elektronische marktplaats waar binnenhuisarchitecten uit de VS luxe interieurstoffen kunnen uitzoeken en bestellen. Een gat in de markt volgens Hunter Douglas. De stoffen komen uit Europa en worden nu nog via een ingewikkeld netwerk van dealers en importeurs aangeschaft. “Wij verwachten dat we uiteindelijk 30 tot 50 procent goedkoper kunnen leveren”, zegt Sonnenberg. De Rotterdamse onderneming heeft 25 miljoen dollar in Tapestria geïnvesteerd. In de tweede helft van dit jaar moet het systeem in Europa ook operationeel worden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels