nieuws

Volvo introduceert minigraver voor lastig terrein

bouwbreed

De nieuwe minigraver van Volvo EC55 is, zo zegt de fabrikant, speciaal ontworpen voor lastig terrein. Het gravertje is weliswaar met z’n 5 ton niet de allerkleinste, het blijft een van de zeer vele minigravers op de toch al volle markt.

Als je een flinke 30-tonner of groter koopt, zo wordt in de markt niet eens meer gefluisterd maar hardop gezegd, krijg je er een minigravertje bij cadeau. Feit is dat het grote aanbod de prijzen drukt, in Groot-Brittannië gefabriceerde minigravers zijn door de koersverhouding pond-euro op het vasteland al helemaal niet meer te slijten.

Niettemin presenteert Volvo de EC55 met een gebruiksgewicht van 5,05 ton, een graafdiepte van 4 meter en een bereik van 5,98 meter. Ook aan de machinist is gedacht: veel aandacht is besteed aan het zicht rondom en de cabine is voorzien van airco en een radio/cassetterecorder. Het raam aan de benedenvoorzijde kan zonder gereedschap worden verwijderd, de zijraampjes kunnen worden opengeschoven.

De dieselmotor van 2,8 liter heeft een vermogen van 52 pk bij 22 toeren. Uiteraard is de nieuwe Volvo uitgerust met het eigen hydraulisch systeem.

Net als bij de zwaardere graafmachines is het chassis in de vorm van een X gemaakt, dat een betere stevigheid en stabiliteit geeft. Ook de iets langere rupsen dan gebruikelijk zorgen voor grotere stabiliteit.

Bewaard

Volvo heeft meer nieuws bewaard voor de materieelbeurs Bauma, begin april. Daar zal de wiellader L220E officieel worden gepresenteerd. Met zijn 33 ton is deze machine heel geschikt voor werk in een ‘stenen’ omgeving.

De wiellader wordt aangedreven door de elektronisch geregelde Volvo-motor D12C met een vermogen van 258 kW, die voldoet aan de Amerikaanse emissiestandaard Step-2 en de Europese Euro-2.

Op de show van importeur Kuiken in Emmeloord stond hij al uitgebreid te glimmen, de motorgrader van Volvo, made in Canada.

Motorgrader

Volvo Construction Equipment (VCE) kocht in 1997 de Canadese fabrikant Champion Road Machinery, met het doel het leveringsprogramma uit te breiden.

Nu brengt de nieuwe eigenaar onder de naam Volvo de eerste motorgrader onder eigen naam op de markt. De reeks Canadese graders, die behalve in Goderich, Ontario ook worden gefabriceerd in Charlotte, North Carolina en in Pederneiras in Brazilië, omvat 23 modellen van 80 pk tot 235 pk.

De naam Champion zal langzaam maar zeker van de markt verdwijnen. De eerste grader van Champion dateert 1875, een één-pk, want door een paard getrokken machine. Champion maakte ooit de eerste geheel hydraulische grader in series: van de I in 1975 tot en met de V in 1997.

Dumpers

Het officiële debuut van de knikdumpers A35D en A40D (respectievelijk 32,5 ton en 37 ton) blijft eveneens bewaard tot de Bauma. De dumpers hebben capaciteiten van 15,1 en 16,9 kuub, die met een grotere bak kunnen worden uitgebreid tot 20,7 en 23,2 kuub.

Twaalf liter dieselmotoren met een vermogen van 289 kW respectievelijk 313 kW drijven de machines aan. Ze zijn uitgerust met twee separate koelsystemen.

De cabine is vernieuwd en opvallend is dat ook de neuzen van de Volvo’s – net als bij de concurrentie – korter en ronder zijn geworden, zodat de chauffeur een aanzienlijk beter zicht heeft.

De EC55, de nieuwe vijftons graver van Volvo.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels