nieuws

Caterpillar mikt op markt lichtere knikdumpers

bouwbreed

Caterpillar, fabrikant van onder andere bouw- en grondverzetmachines, wil ook marktleider in de wereld worden van lichtere geknikte dumpers. De Amerikaanse onderneming claimt al wereldleider in de 40-tonklasse te zijn, hoewel de concurrentie op de loer ligt.

Op het demonstratieterrein van Caterpillar in Malaga, waar ook het opleidingscentrum is gevestigd dat, weinig bescheiden, Cat University wordt genoemd, stelde de Europese subtopper Scott Krieger de nieuwe machines 725 en 730 voor. Deze machines, met respectievelijk 22,7 en 27,2 ton laadvermogen, gaan de series D250E II en D300E II vervangen.

Opvallend is het geheel nieuwe ontwerp. De radiator is achter de cabine geplaatst, zodat de motorkap kleiner is en nogal ‘rond’ naar beneden afloopt. Dat levert een heel ander beeld op dan de hoekige en robuuste neuzen van de overige modellen. Belangrijkste voordeel is dat het zicht vanuit de cabine aanzienlijk is verbeterd.

Zonder neus

Scott Krieger sluit desgevraagd niet uit dat in de toekomst een generatie dumptrucks geheel zonder neus verschijnt: “Dat zou een nog aanzienlijker verbetering van het zicht opleveren. Technisch bestaat er nu al geen enkel beletsel. Maar we hebben heel bewust hiervoor gekozen, omdat we sterk rekening hebben gehouden met de machinist. Die is er nog niet aan toe. Een machinist voelt zich onveiliger zonder neus voor zich”, zegt hij. “Ik ben er wel van overtuigd”, zo vervolgt Krieger, “dat in de komende decennia de neuzen geleidelijk steeds kleiner zullen worden.”

Waar Cat tot nu toe bewust koos voor het plaatsen van de cabine op een kant van het chassis, staat de cabine van de nieuwe series in het midden, de twee deuren zijn van beide zijde te bereiken. Ook dat levert een veel gestroomlijnder beeld op. Nadeel is dat de koplampen zo dicht bij elkaar staan, dat in sommige landen een aanpassingspakket nodig is om op de openbare weg te mogen rijden.

Caterpillar, dat claimt alle onderdelen, tot het kleinste toe, in eigen huis te hebben ontwikkeld en niets ‘van buiten’ te hebben aangekocht, zegt de machines inmiddels gedurende 20.000 uur te hebben getest. Maar dat valt ernstig te betwijfelen. Zelfs bij een 24-uurs belasting moet de machine dan ruim meer dan tweeënhalf jaar continu hebben gedraaid, zonder een minuut stil te staan.

Splinternieuw

De nieuwe dumpers zijn uitgerust met splinternieuwe, elektronisch geregelde turbodiesel motoren van eigen makelij, de C-10 en de C-12. Ook de elektronische transmissie, zes versnellingen vooruit, één achteruit, is nieuw. De remvertraging is meer dan een derde verbeterd ten opzichte van de vorige versies.

De motoren leveren meer paardenkrachten dan de vorige generatie 3306-motoren en de koppel is met liefst 42,5 procent gestegen. Volgens de fabrikant leiden de verbeteringen tot een efficiëntere inzet en niettemin 15 tot 25 procent minder brandstofverbruik. De motoren voldoen aan de emissie-eisen die vanaf 2002 in de VS en Europa gaan gelden.

Wiellader

Vooruitlopend op de grote driejaarlijkse materieeltentoonstelling Bauma, dit jaar van 2 tot en met 8 april in München, stelde Caterpillar ook de wiellader 988G voor. Deze 50-tons machine is al eerder ten doop gehouden.

Het typenummer 988 is overigens nauwelijks nieuw te noemen: sinds 1976 zijn er (met de toevoeging van letters in alfabetische volgorde) wereldwijd ruim tienduizend stuks van verkocht, zegt Caterpillar.

De machine, met een vermogen van 354 kW, is speciaal ontwikkeld voor de samenwerking met dumptrucks in de klassen van 36 tot 63 ton. De inzet van deze heel grote combinaties zal vooral gebeuren in steengroeven, open-mijnbouw en bijvoorbeeld bulkoverslag. Er is ook een speciale uitvoering voor hoogovens.

De nieuwe turbodieselmotor van het type Cat3456EUI levert 10 procent meer vermogen en 24 procent meer koppel dan de motor uit de F-serie. De overbrenging is elektronisch geregeld met de zogenoemde Impeller Clutch Torque Converter (ICTC), die de machinist de mogelijkheid geeft de motor op vol vermogen in vier standen tussen 90 en 65 procent langzamer te laten draaien. Daardoor ontstaat meer trekkracht en wordt het doordraaien van de wielen voorkomen.

De uitbreekkracht is naar 460 kN opgewaardeerd en de bak kan verder omhoog, waardoor deze op vier meter kan worden geleegd. De bak heeft een maximale inhoud van zeven kuub en schept liefst 27 ton in één keer op.

Motoren

Traditioneel zal op de Bauma 2001 bij Caterpillar veel ruimte worden ingeruimd voor motoren. Hele series nieuw-ontwikkelde krachtbronnen zijn er te zien. Centraal thema is telkens brandstofreductie, maar dat is tamelijk relatief. De motoren zijn ook rond drie procent duurder geworden, zodat een deel van de besparing wordt afgevlakt.

De motoren, zoals de serie C-9 (205 tot 250 kW), C-10 (231 tot 317 kW), C-12 (276 tot 373 kW), C-15 (317 tot 429 kW) en C-16 (410 tot 492 kW) en de eveneens nieuwe 3126B voldoen uiteraard allemaal aan de Euro-2-standaard en aan de Noord-Amerikaanse Tier-2-standaard voor reductie van emissies. Beide standaarden gaan begin volgend jaar in.

Maar ook de Euro-1- en Tier-1-motoren, die nog dit hele jaar verkocht mogen worden en een uitgebreide range omvatten van 15 tot en met liefst 4900 kW, zijn op de tentoonstelling in München te zien. Caterpillar heeft daarvoor vrijwel de complete expositiehal A4 afgehuurd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels