nieuws

Overeenstemming over Randstadrail

bouwbreed

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de regio’s Haaglanden en Rotterdam hebben overeenstemming bereikt over Randstadrail, een lightrailsysteem dat de beide stadsgewesten met elkaar verbindt.

Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat, portefeuillehouder Bruins van Haaglanden en portefeuillehouder Janssens van Rotterdam hebben het definitieve contract ondertekend.

Randstadrail maakt gebruik van de bestaande Hofpleinlijn tussen Rotterdam en Den Haag en de Zoetermeerlijn tussen Den Haag en Zoetermeer. De treinstellen rijden in Rotterdam direct door op het metronet richting Slinge en in Den Haag op het tramnet richting Den Haag-Zuidwest.

Noord-Zuidlijn

De bijdrage van het Rijk voor aanleg van ontbrekende infrastructuur bedraagt 1,7 miljard gulden, de gezamenlijke bijdrage van de regio’s 300 miljoen gulden. De rijksbijdrage is een vast bedrag, waarbij de risico’s voor de realisatie van het project zijn overgedragen aan de regio’s. Eerder gebeurde dat ook bij de subsidiëring van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. De drie partijen hebben hierover aparte financiële afspraken gemaakt.

Randstadrail anticipeert op een grote groei van het aantal reizigers. Op Zoetermeerlijn gaat het om een toename van 17.000 naar 42.000 reizigers per dag en op de Hofpleinlijn van 7000 naar 35.000 reizigers.

De voorbereiding van Randstadrail is in volle gang en de daadwerkelijke aanleg start in 2003. Vanaf 2006 kunnen de eerste reizigers gebruik maken van de nieuwe verbindingen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels