nieuws

Betonfabriek sluit na laatste segment Westerscheldetunnel

bouwbreed

Nu bijna alle 52.800 segmenten voor de Westerscheldetunnel klaar zijn, sluit de Betonwaren Fabriek Terneuzen de poorten. Alle wapening is al gereed, half december wordt het laatste beton gestort.

Donderdag werd een voorschot genomen op de daadwerkelijke sluiting van de betonfabriek. Toen waren immers alle negentig werknemers nog aanwezig. Nu de productie van de laatste wapeningskorven is voltooid, loopt hun aantal snel terug. Op het hoogste punt van de productie, toen er in drie ploegen volcontinu werd gewerkt, werkten 150 mensen in de betonfabriek.

De betonfabriek werd in september 1998 opgeleverd. Na een periode van proefdraaien ging begin 1999 de productie van start. In twee productielijnen werden in drie jaar tijd 6600 tunnelringen geproduceerd. Elk van die ringen bestaat uit zeven segmenten van 11,5 ton en een sluitsteen van 1,75 ton.

De maatvoering luisterde daarbij nauw. De betonfabriek was uitgerust met 3D-camera’s, die de stalen mallen op afwijkingen controleerden. Zodra een afwijking van meer dan 0,3 millimeter werd geconstateerd, werd de mal uit productie genomen en aangepast. Tijdens de bouw van de Westerscheldetunnel bleek aanpassing sowieso nodig, omdat er veel kracht nodig was om de sluitstenen op hun plek te krijgen. Daardoor ontstonden scheuren in de segmenten die honderd jaar mee moeten gaan. Na uitvoerig onderzoek werd de geometrie van de elementen veranderd. Begin volgend jaar wordt de betonfabriek in Terneuzen ontmanteld en gaat hij terug naar leverancier Herrenknecht in het Duitse Schwanau.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels