nieuws

Trajectcontrole bij werk aan weg succes

bouwbreed Premium

De proef met trajectcontrole bij werkzaamheden op de A2 in Limburg is geslaagd. De veiligheid van de wegwerkers nam volgens mr. J. Spee, hoofd Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie, toe door een forse afname van de snelheidsovertredingen en kleinere onderlinge snelheidsverschillen.

Uit een enqu-te onder de wegwerkers die in september tussen Leende en Maarheeze aan de slag waren, blijkt dat zij de situatie ook zelf als veiliger hebben ervaren. Het rustige verkeersbeeld is goed bevallen.

Tijdens de proefperiode reed overdag 1 procent van de passanten op de A2 harder dan de maximumsnelheid van 70 kilometer per uur. Tijdens de nulmeting die aan de pilot voorafging, was dat nog 10 procent. Voor de ochtend- en na de avondspits reed 5 procent te hard. Bij de nulmeting ging het nog om 25 procent in de vroege ochtend en 40 procent in de avond.

Bijzonder was dat niet werd gewerkt met een flitspaal, maar met installaties op twee opleggers die aan het begin en het eind stonden van het traject waaraan werd gewerkt. Hiermee kan de gemiddelde snelheid tussen de twee meetpunten worden vastgesteld.

Rijkswaterstaat, het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie en het Korps Landelijke Politie Diensten hadden besloten de mobiele systemen uit te testen bij wegwerkzaamheden, omdat hier meestal geen ruimte is voor normale controles met bijvoorbeeld een auto met flitsapparatuur. Controle is volgens de betrokken instanties echter wel hard nodig, omdat het aantal slachtoffers door ongelukken op plaatsen waar aan de weg wordt gewerkt, de laatste jaren behoorlijk hoog ligt. Al vijf jaar lang vallen er gemiddeld elf doden en 250 gewonden per jaar.

De initiatiefnemers zijn vast van plan de mobiele trajectcontrole vaker in te zetten bij werk aan de weg.

Reageer op dit artikel