nieuws

Systeem Groeneveld vult automatisch olie bij

bouwbreed Premium

Groeneveld uit Gorinchem ontwikkelde in samenwerking met Mercedes-Benz een automatisch oliebijvulsysteem. De Duitse fabrikant wil daarmee het onderhoudsinterval voor de transportsector oprekken tot 100.000 kilometer.

Met deze voorziening kan de vrachtwagenbouwer garanderen dat de chauffeur tussentijds niet bij de wederverkoper of de eigen garage langs moet gaan om bijvoorbeeld olie bij te vullen.

De wetgever bevordert indirect de afzet van de Oilmaster. De overheid stelt steeds specifiekere eisen aan de olie. Als gevolg daarvan maakt minerale olie steeds meer plaats voor half- of volsynthetische olie. De kosten daarvan zijn aanmerkelijk hoger. Een beheerssysteem vermindert het verbruik en de hoeveelheid die het verversen vraagt.

Groenevelds Oilmaster houdt door middel een sensor de olie op het gewenste niveau. De ideale stand verschilt per merk en toepassing. Een vuistregel zegt dat een stand net boven het minimum ideaal is. Zo ontstaat een maximale koeling en smering. Het verschil tussen minimum en maximum is uitsluitend bedoeld om de onderhoudsinterval te overbruggen. Als de meter maximaal aangeeft zal het niveau naar verhouding sneller dalen. Is eenmaal de stand minimum bereikt, dan blijft het niveau stabiel. De Oilmaster voorkomt zo een jojoënde oliestand.

In vrachtwagens meet het systeem de oliestand wanneer het contact wordt omgedraaid. Bij off-road machines en stationaire installaties gebeurt dat wanneer de motor in bedrijf is.

Exact

Wijkt het niveau af van de ingestelde waarde dan pompt de installatie uit een tank exact een halve liter bij. Dat is altijd de juiste olie omdat de eigen garage die meegeeft. Bijvullen gebeurt bij draaiende motor waardoor het olieverbruik flink afneemt. De gebruiker kan met het systeem ook nagaan hoeveel olie wordt bijgevuld en zo leren of de motor iets mankeert. Schade die ontstaat doordat het olieniveau een keer onder het minimum daalde, is niet in één keer te traceren. De nokkenas en de lagers van de krukas krijgen het dan echter zwaar te verduren.

Mercedes-Benz voorziet standaard alle bussen met het systeem en doet op bestelling hetzelfde met de Actros-trucks. Wanneer het in de fabriek wordt geïnstalleerd, werkt het systeem met een geïntegreerde sensor die in het afleesscherm in de cabine weergeeft dat het oliepeil wordt aangevuld.

Het systeem wekt inmiddels ook de belangstelling van grote verhuurders van terreinvoertuigen en aggregaten. Niet in de laatste plaats omdat een machine niet met vreemde olie kan worden bijgevuld. Het spaart ook kosten omdat de olie in het groot en dus met kwantumkorting kan worden ingekocht.

Reageer op dit artikel