nieuws

Britse doe-het-zelver gaat Nederlandse markt op

bouwbreed

De Britse mega-doe-het-zelver Kingfisher krijgt door het nemen van een belang van 25 procent in het Duitse bedrijf Hornbach voet aan de grond in Nederland.

Hornbach-Baumarkt beschikt over 74 grote bouwmarkten in Duitsland. Het concern heeft bovendien zestien bedrijven in Oostenrijk, Tsjechië, Nederland en Luxemburg. In eigen land wil Hornbach binnen een jaar nog zeker vijf nieuwe vestigingen van gemiddeld 6700 vierkante meter openen. Hornbach realiseerde vorig jaar een omzet van 1,7 miljard euro.

Kingfisher concentreert zich na het afstoten van algemene warenhuizen en drogisterijen – waarbij Superdrug werd verkocht aan Kruidvat – volledig op de doe-het-zelfsector en elektro. In Groot-Brittannië worden de komende jaren 95 nieuwe bouwmarkten neergezet. B&Q heeft al tachtig van dat soort megazaken, allemaal met een aparte afdeling voor de beroepsbouwer. Over het afgelopen kwartaal meldde B&Q weer een omzetgroei van 12,7 procent. Daarnaast is het Britse concern onder meer eigenaar van Castorama en Darty in Frankrijk. In de elektrobranche is Kingfisher eigenaar van het Nederlandse BCC. In totaal heeft Kingfisher 1300 vestigingen in zestien landen en 90.000 mensen in dienst. Het Britse bedrijf haalt inmiddels de helft van de omzet uit andere landen.

“De investering in Hornbach is een verdere stap op weg naar een leidende marktpositie in Europa. We zijn al marktleider in Groot-Brittannië en Frankrijk en doen nu graag mee in Hornbachs verdere groei op Europa’s grootste markt”, aldus Sir Geoffrey Mulcally, bestuursvoorzitter van Kingfisher.

Internationalisatie

De Duitse transactie van Kingfisher is opnieuw een bewijs van de toenemende internationalisatie. Eerder al deelde het Franse Saint Gobain mee vijftien grote zaken voor de professionele bouwer te openen in Groot-Brittannië. Saint Gobain is daar al eigenaar van bouwmaterialenhandel Jewson dat 550 vestigingen heeft.

Dat er op de Britse markt nog ruimte is voor groei, blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Verdict. Dat voorspelt dat de doe-het-zelfmarkt in Groot-Brittannië de komende vijf jaar nog eens met 35,5 procent zal groeien. “De huizenprijzen zijn de afgelopen jaren sterk gestegen. Britten verhuizen vaak en de hoge opbrengst geeft ze het idee dat ze dan ook wel wat extra aan hun nieuwe huis en de tuin kunnen besteden”, stelt het bureau.

In Duitsland daarentegen is de rek er volledig uit. Begin jaren negentig, kort na de val van de Muur, vochten alle doe-het-zelfketens om de gunst van de Oost-Duitsers en trokken grootschalig naar de nieuwe deelstaten. De investeringsgolf heeft geleid tot grote overcapaciteit. Om te kunnen blijven overleven voeren concerns als Hornbach in eigen land drastische saneringen door en proberen internationaal de vleugels uit te slaan.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels