nieuws

Beneluxtunnel in vuur en vlam

bouwbreed Premium

In veertig minuten brandde vrijdagnacht een Opel Kadet uit in de Tweede Beneluxtunnel. Meetinstrumenten registreerden hoe rook en hitte zich verspreidden. Het gevreesde ‘backlayering’, waarbij automobilisten door de rook in de rug worden aangevallen, bleef uit.

Voor resultaten is het nog veel te vroeg. Projectleider ing. R. Verschoor van de Bouwdienst heeft al een spoor van vernieling achtergelaten in de spiksplinternieuwe Beneluxtunnel, maar aan interpretatie van de meetgegevens van rookdichtheidsmeters, thermokoppels en andere instrumenten is hij nog niet toegekomen.

Verschoor baseert zich dus vooral op de video’s die hij tot nu toe zag van alle proeven die de afgelopen week werden genomen. Net zoals de complete vaderlandse pers vrijdagnacht deed, toen voor het eerst een echte auto in de brand ging.

De proeven waren al een jaar geleden gepland, maar kregen door de recente brand in de Zwitserse Gotthardtunnel extra lading en actualiteit. En dat trok behalve veel pers ook politici aan, die zich in aanloop naar de verkiezingen wilden profileren. Minister Netelenbos die leiding geeft aan het ministerie dat de proef organiseerde, gaf acte de presence. Maar omdat brandveiligheid en brandbestrijding ook het ministerie van Binnenlandse Zaken aangaat, meldde ook staatssecretaris De Vries zich in het holst van de nacht in de tunnel onder de Nieuwe Waterweg.

Even na middernacht waren ze er getuige van dat de tien jaar oude Opel vlam vatte. Na een aarzelende start kwam de brand goed tot ontwikkeling en zorgde de kunststoffen voor dikke zwarte rookwolken die langs het plafond naar buiten trokken. Maar omdat de brand slechts op 250 meter van de uitgang plaats vond, keerde de rook niet afgekoeld langs de vloer terug; het zogenaamde backlayering. De watergekoelde camera’s dichtbij de brandhaard hielden gedurende de hele proef goed zicht. Dit in tegenstelling tot de camera’s verder naar de uitgang die steeds zwartere beelden doorgaven.

Ventilatie

Een tweede proef met een identieke Opel, maar dan met een veel sterkere ventilatie, moest vrijdagnacht worden uitgesteld omdat door de hitte van de eerdere proef enkele leidingen van de meetopstellingen het hadden begeven. Die proef vindt nu begin volgende week plaats. DeBouwdienst wil zo te weten komen in hoeverre de brand door extra ventilatie wordt aangewakkerd of niet. Aanwakkeren op zich hoeft volgens projectleider Verschoor niet direct een bezwaar te zijn, “want door de betere verbranding kan het voordeel zijn dat er minder rookontwikkeling plaats vindt en achterop komend verkeer beter zicht houdt. Bovendien kan de brandweer door de hardere ventilatie wellicht de brandhaard dichter benaderen en dus beter de brand bestrijden. Maar om de meest optimale scenario’s te bepalen doen we nu juist deze proeven,” aldus Verschoor.

De proeven gaan nog een paar weken door. Daarbij worden ook bestel- en kleine vrachtwagens tot ontbranding gebracht. Ook daarbij wordt de luchtstroom en de rookverspreiding weer beïnvloedt door achteropkomend verkeer, dat wordt gesimuleerd met containers die in de tunnel zijn opgesteld. Ten behoeve van hulpdiensten wordt van de opnamen van de proeven een instructieve video-compilatie gemaakt.

De resultaten van de proeven zijn op hun vroegst volgend jaar mei bekend.

Met deze tunnelbrandsimulatie in de tweede Beneluxtunnel hoopt Rijkswaterstaat de gevaren van brand en zware rook in een tunnel beter in kaart te brengen.

Reageer op dit artikel