nieuws

Schiphol zet nieuwbouw in de ijskast

bouwbreed

Schiphol heeft de uitbreiding van Terminal West en de aanleg van de twee nieuwe pieren J en H voor onbepaalde tijd opgeschort. De bouwprojecten zijn in de ijskast gezet, omdat de luchthaven sinds de aanslagen in Amerika minder vluchten te verwerken heeft.

Het afnemende vluchtverkeer na de terreuraanslagen in de VS heeft grote gevolgen voor zowel de benodigde capaciteit van Schiphol als de financiële positie van de luchthaven. “Minder passagiers betekent minder inkomsten voor de luchthaven”, verduidelijkt M. de Bie van de Schiphol Group. “Daarom hebben we besloten de investeringen te temporiseren. De nieuwe terminal is natuurlijk ook niet nodig als we minder passagiers hebben te verwerken. De terminal was juist bedoeld om de toegenomen passagiersstromen op te vangen.”

De Bie benadrukt dat van uitstel geen afstel komt. “We schrappen de bouwplannen niet, maar zetten ze even verder weg in de tijd. Zodra het vluchtverkeer weer aantrekt, gaan de plannen weer uit de kast. Hoe lang dat nog duurt is nu nog niet te zeggen. Pessimisten zeggen dat het nog zeker een jaar kan duren, optimisten denken aan een aantal maanden.”

In september daalde het aantal reizigers op Schiphol ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, met 5 procent. Ook kreeg de luchthaven 9 procent minder vracht te verwerken. De verwachting is dat de daling zich onverminderd door zal zetten. Grote vliegtuigmaatschappijen schrappen nog steeds vluchten.

De malaise heeft geen gevolgen voor het grootste bouwproject op Schiphol, de aanleg van de vijfde start- en landingsbaan. Dat gaat gewoon door. “Net als de verbetering van het bagagesysteem en de veiligheid”, aldus De Bie. De Schiphol-woordvoerder kan niet aangeven hoe hoog de bouwsom is van de uitgestelde projecten. Het totale investeringsprogramma van de luchthaven bedraagt, inclusief de aanleg van de vijfde baan, ruim 4 miljard gulden.

Begin

Met de uitbreiding van Terminal West was al een begin gemaakt. “Momenteel worden er grondwerkzaamheden verricht. Die gaan ook gewoon door. Alles onder grond wordt netjes afgerond, maar met het werk boven de grond wordt voorlopig niet begonnen.” Het uitstellen van de werkzaamheden levert nauwelijks problemen op, omdat net als de bouw van de J-pier en de H-pier de uitbreiding van de terminal nog moet worden gegund.

De buitenlandse projecten van de Schiphol Group ondervinden vooralsnog geen hinder van dalende reizigersaantallen. Gisteren werd begonnen met de bouw van vrachtafhandelingscentrum op het Chek Lap Kok-vliegveld in Hongkong.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels