nieuws

Internet voor de loodgieter

bouwbreed

Toen ik voor het eerst kennismaakte met internet knapte mijn hoofd bijna uit elkaar. Een wonder! Plotseling kon ik de New York Times lezen, de Daily Nation uit Kenia, het dagelijkse nieuws uit IJsland en de Oostenrijkse Der Standard. Ik raakte korte tijd verslingerd aan nieuwsgroepen, downloadde complete boeken en haalde berichten van Tass en Reuter binnen. Nog steeds haal ik het nieuws bij voorkeur van internet. Een papieren krant komt bij mij de deur niet meer binnen.

Spannend. Maar wat kun je nog meer met het systeem doen? Wat kan het voor een lezer van Cobouw betekenen? Neem nu eens een zelfstandige loodgieter, die zijn vakkennis op peil wil brengen. Hij (of zij) wil de laatste stand der techniek tot zich nemen. Zoals de tandarts tegenwoordig kleine gaatjes met een krachtige waterstraal uitboort en vult met een witte onmiddellijk harde substantie, zo komen ook regelmatig nieuwe technieken op de markt waarmee een loodgieter zijn vak beter kan uitoefenen. Vanouds verspreiden de leveranciers het nieuws en zorgen de brancheverenigingen voor bijscholing. Vertegenwoordigers komen op bezoek, onderwijsinstituten geven cursussen, collega’s geven tips en het vak wordt in leerboeken beschreven. De stand der techniek wordt mondeling en op papier doorgegeven. Daar lijkt nu een medium bijgekomen te zijn: internet. Maar is dat ook zo?

Wat is internet? Een enorme database, een spinnenweb van miljoenen harde schijven met een gigantische hoeveelheid informatie. De communicatie geschiedt volgens een vast protocol. De gebruiker moet zelf op zoek en kan met een browser een stukje van de database openen.

Een loodgieter wil zich op de hoogte stellen van het nieuws op zijn vakgebied. Laat ik eens in zijn plaats gaan zoeken. Om te beginnen tik ik het trefwoord ‘loodgieter’ in bij de zoekmachine www.ilse.nl, door de bouw het meest gebruikt. Het eerste resultaat is een presentatie van een dakdekkersbedrijf, dat zich al sinds 1880 in lood en zink heeft gespecialiseerd. Het is een prachtig visitekaartje, maar niet meer dan dat. Het tweede resultaat is een bouwbedrijf dat een loodgieter in dienst heeft. ‘Nice to know’, maar het levert geen nieuwe vakkennis op.

Het derde resultaat is Casius, intermediair tussen klant en vakman. Misschien overweegt de loodgieter wel om zich aan te melden, want de website ziet er overtuigend en professioneel uit. Dat kost wel geld. Eigenlijk biedt Casius net zoiets als een vermelding in een gele gids, maar dan met meer zekerheid voor de klant.

Althans, dat zegt Casius. De onderneming certificeert de aangemelde vakmensen op basis van financiële gegevens, ervaring en navraag bij klanten. Misschien is een certificaat van een branchevereniging of certificerende instelling meer waard, vermeld bij het telefoonnummer in een gele gids. Welke klant vindt Casius? Hoeveel vakmensen hebben zich aangemeld en hoeveel projecten zijn met succes afgerond? Casius is gevestigd in Amsterdam en zegt 25 medewerkers in dienst te hebben. Dan moet de omzet uit bijdragen en commissies aanzienlijk zijn.

Wacht even! U was op zoek naar nieuwe vakkennis, niet naar een organisatie die bemiddelt tussen klant en vakman. U kijkt verder in de resultaten van Ilse. Groothandels die u van alles willen verkopen (installaties voor het ontdooien van opritten, meet- en ontkalksystemen voor het verminderen van het risico op legionella), collega-loodgietersbedrijven die zich tot de surfende potentiële opdrachtgever richten, personeelsdiensten die u aan medewerkers willen helpen of u aan een baan, als u het zelfstandige bestaan niet meer ziet zitten.

Aanbiedingen van badmeubelen, deuren, bouwmaterialen. Bemiddeling tussen zelfstandigen zonder personeel en aannemers, maar op www.zzp-ers.com worden geen loodgieters gezocht. Het bemiddelende bedrijf is gevestigd in Almere en heet Sales Service Holland.

Ondertussen is Netscape 4.5 uit 1999 aan het vastlopen op de hoogstandjes van een aantal fraaie websites. U raakt verzeild op een website over de wao. Toevallig staat het woord ‘loodgieter’ in een voorbeeld. Heel interessant, maar daar was u niet naar op zoek.

Een van de vele resultaten van Ilse is www.loodgieters.nl. Dat klink veelbelovend. Het is een initiatief van Loodsanering Nederland BV en R2Bee.com, zonder vermelding van adres of telefoonnummer. Het doel: “het de consument makkelijker maken bij het vinden van een loodgieter in de buurt, en de loodgieters, installateurs, gasfitters en dakdekkers een goedkope mogelijkheid bieden om op internet vindbaar te zijn”. De knop voor aanmelden werkt, maar wie op ‘zoeken’ klikt krijgt de mededeling: ‘this page cannot be found’. Niet leuk voor collega’s die zich aangemeld en betaald hebben.

Volgen nog een pagina ‘Hoe gebeurde het loodgieten vroeger’, een vaag initiatief van het voortgezet onderwijs en www.artikelclassificatie.com, een prachtige, goed werkende en zeer informatieve website van een leverancier van software voor artikelclassificatie.

Hij biedt veel informatie, maar niet over de stand der techniek. Ik zoek daarom nog eens, met de twee trefwoorden ‘loodgieten’ en ‘vakblad’. Geen enkel resultaat. Ook niet via www.hotbot.com en www.google.com. De zoekmachine www.vindex.nl leidt naar www.doezelfschool.nl/loodgieten. Daar gaat uw business! In Rotterdam kunnen uw klanten voor 295 gulden in zes lessen de beginselen van het loodgieterswerk leren. De Doezelfschool geeft ook een cursus voor gevorderden.

Deze exercitie laat pijnlijk duidelijk zien hoe zinloos het zoeken op internet kan zijn. Dat komt door het probleem van de database. Er bestaan twee soorten, een relationele en een vrije. De eerste is traag en heeft een beperkt aantal zoekwoorden, de tweede is snel en kan enorm groot zijn.

Internet is een voorbeeld van een vrije database. Elk trefwoord levert wel iets op, maar de relatie met de zoekvraag ontbreekt, evenals verbindingen met andere data. De resultaten krijgen pas betekenis in het kader van de zoekvraag, door de interpretatie van de gebruiker. Met andere woorden, zoeken op internet is surfen op een zee zonder vasteland. U kunt zich soms vastklampen aan voorbijdrijvende eilanden, maar u komt nooit aan.

Voorlopig is internet voor de loodgieter leuk voor een bedrijfspresentatie en het verzenden en ontvangen van e-mail. Zorg ervoor dat de stijl van de website en het format van de e-mail overeenkomen met wat op uw papieren business card en brieven staat. Als u als loodgieter bij wil blijven in uw vak zit er niets anders op dan weer naar een gewone school te gaan, leerboeken te kopen en een vakblad aan te schaffen. Waar u die kunt vinden? Probeer het eens via de zoekmachines op internet.

Zoeken op internet is surfen op een zee zonder vasteland

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels