nieuws

Derde luchthaven in Parijs niet nodig

bouwbreed Premium

Terwijl de Franse regering zich beraadt op de vraag waar de nieuwe Parijse luchthaven kan worden aangelegd, wijst onderzoek uit dat de hoofdstad helemaal geen derde internationale luchthaven nodig heeft. Het onderzoek bevestigt eerdere veronderstellingen over de groei van het aantal passagiers.

Dit onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de Franse luchtvaartautoriteiten. Volgens de prognose krijgen de luchthavens Orly en Roissy Charles-de-Gaulle de komende twintig jaar tweemaal zoveel reizigers te verwerken. De verwachting is dat het aantal passagiers tussen nu en 2020 jaarlijks met gemiddeld 3,5 procent stijgt. Dat wil zeggen dat er in 2020 140 miljoen reizigers worden vervoerd, tegen 73 miljoen nu. De gevolgen van de aanslagen van 11 september hebben slechts tijdelijk een negatief effect op deze ontwikkeling, zo luidt de verwachting.

Doorreis

Maar volgens het onderzoek is er geen derde internationale luchthaven nodig, omdat een deel van de groei kan worden opgevangen door het Milaanse Malpensa. Het gaat hierbij om passagiers die op doorreis zijn en die Parijs niet als eindbestemming hebben.

De thuisbasis van Air France is weliswaar Roissy, maar de luchtvaartmaatschappij is van plan om Malpensa te gaan benutten als tweede ‘hub’. Dit wordt mogelijk gemaakt door een intensievere samenwerking met de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia.

Het rapport merkt verder op dat de Londense luchthaven Heathrow jaarlijks 60 miljoen passagiers verwerkt, terwijl die luchthaven maar twee start- en landingsbanen heeft. Roissy telt vier banen en verwerkt ‘slechts’ 48 miljoen passagiers per jaar.

Schrappen

Voor Orly ligt dit cijfer, met twee start- en landingsbanen op 25 miljoen reizigers. Aangeraden wordt de groeibarrière van 55 miljoen passagiers te schrappen en de banen van Roissy te verleggen om geluidshinder tegen te gaan.

Ondanks protesten van de bevolking hebben acht gemeenten zich kandidaat gesteld voor de aanleg van de nieuwe luchthaven. De meeste plaatsen liggen zo’n honderd kilometer buiten Parijs maar ze bevinden zich wel in de buurt van een hogesnelheidslijn. Wanneer er een besluit wordt genomen is niet duidelijk; de Franse regering stelt de keuze keer op keer uit.

Reageer op dit artikel