nieuws

Aannemers beginnen aan verlengde A30

bouwbreed

Om de A1 en de A12 met elkaar te verbinden, legt een combinatie van aannemers de komende drie jaar tussen Lunteren en Ede het ontbrekende deel van de A30 aan.

Met name de aansluiting van deze nieuwe noord-zuidverbinding op de A12 bij Ede heeft nogal wat voeten in de aarde, vooral vanwege de bouw van twee viaducten. De A12 heeft een smalle middenberm. Daarom moet voor het storten van de pijlers telkens worden geschoven met de rijbanen.

Projectmanager Rood van Rijkswaterstaat verwacht dat dit deel van de werkzaamheden van het begin tot het eind van het project zal duren. “Het verkeer op de A12 moet op hetzelfde aantal rijstroken door kunnen rijden”, aldus Rood. De viaducten zijn extra breed, omdat rekening wordt gehouden met een eventuele verbreding van deze snelweg. “Als de A30 af is, wordt de noodzaak van die verbreding groter, vooral voor het wegdeel bij Ede”, verwacht de projectmanager.

De aannemersbedrijven Bruil Ede, HBG Civiel, Ballast Nedam, Heijmans, KWS en Van Gelder kregen vlak voor de zomer de opdracht. Met de aanleg van de A30 is een bedrag gemoeid van 250 miljoen gulden, voor het overgrote deel voor rekening van het Rijk. Het project telt acht viaducten. Ook komen er een tunnel voor een kruisende fiets- en busroute en twaalf ecotunneltjes (duikers met loopstroken voor dassen en ander wild). De weg krijgt een aansluiting op de N224, de provinciale weg van Utrecht naar Arnhem.

Vogelbek

De verbinding met de A12 draagt de naam Knooppunt Maanderbroek. “Dat wordt een vogelbek, zoals dat in rijkswaterstaatjargon heet”, zegt Rood. “De ruime stralen zijn voor het verkeer tussen Barneveld en Arnhem, want dat is de grootste verkeersstroom.” Het verkeer van of naar Utrecht neemt de binnenbocht in het knooppunt.

Een deel van de A30, tussen Barneveld en Lunteren, ligt er al jaren. Van Lunteren tot Ede gaat de weg nu nog tweestrooks verder. Rood: “De A30 dient straks als schakel in een alternatieve route van Amsterdam naar het Ruhrgebied.” Verder worden Amersfoort en Arnhem beter met elkaar verbonden en krijgen Ede en Veenendaal dankzij de doortrekking van de A30 een goede ontsluiting van hun (toekomstige) bedrijventerreinen.

De bestaande tweestrooks weg tussen Lunteren en Ede wordt vervangen door tweemaal twee rijstroken. “Eerst leggen we aan de westkant twee nieuwe rijstroken aan en als dat af is, medio 2002, dan wordt de bestaande weg vervangen door de andere helft van de snelweg”, zegt Rood. Rijkswaterstaat legt over een lengte van vier kilometer geluidsschermen aan.

Bijzonder

De nieuwe weg komt verhoogd te liggen, voor een deel op grondterpen van categorie 1 zand. “Dat was een paar jaar geleden heel bijzonder”, merkt de projectmanager op. “Toen we in 1996 de zoekopdracht uitzetten voor de eerste 500.000 kuib zand was de toekomst van deze bouwstof nog onzeker. De A30 was in dit opzicht een demonstratieproject van VROM. Het was voor het eerst dat licht verontreinigd zand van categorie 1 op deze schaal werd toegepast.” Inmiddels is dit achterhaald. “Het staat nu in het bouwstoffenbesluit, dus het is een redelijk traditionele bouwstof geworden.”

De oplevering van de nieuwe weg staat gepland op 1 augustus 2004. Minister Netelenbos geeft morgen het startsein voor de bouw van de verlengde A30.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels