nieuws

Plan Betuwelijn niet op de schop voor trucks

bouwbreed

Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat past het ontwerp voor de Betuwelijn niet aan om het vervoer van complete vrachtwagencombinaties op treinwagons mogelijk te maken. Ze besteedt de bovenbouw aan volgens het oorspronkelijke bestek.

Dit blijkt uit een brief van Netelenbos aan de Tweede Kamer. Ze reageert daarmee op initiatieven van het bedrijfsleven om de goederenspoorlijn van de Rotterdamse haven naar de Duitse grens geschikt te maken voor ‘trucks-on-train’. Uitgaande van het materieel dat nu in gebruik is zou het vervoer van complete vrachtwagencombinaties het nodig maken dat 45 kunstwerken worden verhoogd. Ook alle bovenleidingpalen zouden langer moeten worden uitgevoerd. De extra kosten die hiermee zijn gemoeid, liggen rond een half miljard gulden. Bovendien zou een jaar vertraging ontstaan in bouw van de ruim 9 miljard gulden kostende goederenlijn. Nu wordt nog uitgegaan van oplevering in 2005.

Netelenbos wil overigens het plan voor het vervoeren van vrachtwagens niet blokkeren. Internationaal zijn er op dit gebied enkele interessante ontwikkelingen, onder meer tussen het Britse Liverpool en het Franse Lille en tussen Lille en het Italiaanse Turijn. De minister legt daarom de bal terug bij het bedrijfsleven. Dat moet wagons met een lagere laadvloer ontwikkelen zodat vrachtwagens kunnen worden vervoerd op alle normale spoorlijnen.

Op dit moment zijn er al wagons met lagere vloeren, maar omdat ze zijn uitgerust met relatief kleine wielen zijn ze zeer onderhoudsgevoelig. Ook veroorzaken ze meer slijtage aan wissels en is sprake van een verhoogd ontsporingsrisico. Minister Netelenbos denkt echter dat het met de huidige stand van de techniek mogelijk moet zijn een betere wagon te ontwikkelen.

Afwijken

Het verhogen van de kunstwerken en bovenleidingen heeft volgens de minister ook al geen zin, omdat de Betuwelijn dan zou afwijken van alle aangrenzende spoorlijnen. Vast staat volgens haar dat Duitsland een dergelijke ingreep niet zal toepassen. Ook de andere Nederlandse spoorlijnen zouden niet geschikt zijn voor het vervoer van de vrachtwagens.

De aanbesteding van de bovenbouw van de Betuweroute kan elk moment beginnen. Op korte termijn gaat een oproep uit naar gegadigden om zich te melden voor de kwalificatie. Medio dit jaar krijgen de gekwalificeerde bedrijven de documenten op basis waarvan ze hun aanbiedingen kunnen maken. Om de Betuwelijn op tijd af te krijgen (eind 2005) is het noodzakelijk het contract voor de bovenbouw van het gedeelte tussen Kijfhoek en Zevenaar eind dit jaar is afgesloten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels