nieuws

Instortingsgevaar: bouw moskee stilgelegd

bouwbreed

Bouw- en Woningtoezicht van Rotterdam heeft maandag de bouw stilgelegd van de Mevlana-moskee in Rotterdam-West. Boven windkracht 9 zou instortingsgevaar dreigen. Bouwer en constructeur bestrijden dat, maar harrewarren over de verantwoordelijkheid.

“Het schijnt dat die torens zo omflikkeren,” zegt een medewerker van FNV Bouw. “Ze staan hartstikke scheef.” Het groepje onderaannemers waarmee hij pal onder de minaretten van de moskee in aanbouw staat, is het er niet over eens of ze wel of niet scheef staan. Maar de gele bordjes ‘Pas op! Instortingsgevaar’ doen het ergste vermoeden. Rijbaan, fietspad en voetpad van de Abraham van Stolkweg zijn met hekken voor alle verkeer afgesloten, de bouwplaats is verlaten.

“Die bordjes zijn zwaar overdreven,” verzucht een woordvoerder van bouwkundig adviesbureau Schaeffer, de constructeur van de moskee. “Tot een bepaalde windsnelheid is er absoluut geen risico. De vraag is alleen of er al dan niet extra verankering in de prefab elementen moet worden aangebracht. Volgens ons niet, Bouw- en Woningtoezicht zegt van wel.”

Kaarsrecht

De twee 34 meter hoge minaretten zijn kaarsrecht, verzekeren zowel constructeur als aannemer. “Ik ben er gisteren nog in geweest en toen waren er geen scheuren in de aangietverbindingen te zien. Die hebben niet onder spanning gestaan,” zegt projectleider In ’t Veld van aannemer Boender & Maasdam. De prefab elementen van de twee slanke torentjes zijn met stek- en ankerverbindingen en elkaar gezet. Volgens de constructeur is op verschillende manieren de windbelasting berekend die de torens kunnen hebben. “Volgens drie berekeningen waren de minaretten veilig, volgens een vierde was dat niet het geval. En die houdt Bouw- en Woningtoezicht aan.” Volgens hem is verwarring ontstaan doordat nooit eerder een dergelijke hoge en slanke constructie in prefab is gebouwd. Aanvullende berekeningen die Schaeffer dinsdag leverde, overtuigden Bouw- en Woningtoezicht evenmin. Mede omdat de maximale hoogte nog niet is bereikt: beide minaretten krijgen nog een 6,5 meter hoge koperen spits. “Dergelijke torens moeten bij windkracht 12 overeind blijven, maar deze kunnen volgens ons hooguit windkracht 9 hebben”, zegt een woordvoerder, die overigens toegeeft dat de waarschuwing voor instortingsgevaar wat zwaar was. Hij gaat ervan uit dat vandaag nog de bouwstop wordt opgeheven. De eerste klus voor Boender & Maasdam wordt hoogstwaarschijnlijk het aanbrengen van stripverstevigingen in de onderste prefab elementen en plaatsing van een windmeter op de bouwplaats.

Wie gaat opdraaien voor de schade – de bouw heeft twee stil gelegen – is onduidelijk. “Volgens het bestek is de aannemer formeel verantwoordelijk voor tekeningen en berekeningen,” zegt de woordvoerder van Schaeffer. “Onzin,” zegt In ’t Veld. “De opdrachtgever heeft de constructeur daartoe opdracht gegeven. Wij hebben nauwkeurig uitgevoerd wat op de tekeningen was aangegeven.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels