nieuws

Compacte dumpers van Spaanse fabrikant Ausa nu ook in Nederland

bouwbreed

De nieuwe serie compacte dumpers van het type 120 van de Spaanse fabrikant Ausa is nu ook in Nederland beschikbaar. Ausa-importeur Marcom BV in Rijssen levert de serie 120 nu naast de eerdere series 108, 150 en 175 in de lichte range.

De 120 is in diverse uitvoeringen leverbaar met een nieuwe, stillere motor van Perkins. Deze levert zowel in de 4×2- als in de 4×4-versie 16 PK.

De nieuwe serie dumpers is vooral bedoeld voor de Britse markt, waar Ausa – die zichzelf de wereldmarktleider voor compacte dumpers noemt – een sterke positie heeft. De dumpers hebben een capaciteit van 1200 kilo en kunnen met drie verschillende bakken worden geleverd: standaard, met een variabele kiphoogte tussen 1 meter en 1,72 meter en 180ø draaibaar. Het bedrijfsgewicht van de machientjes is 1100 kilo. Op topsnelheid rijdt de Ausa 120 22 km/h. De dumpers van de 120-serie zijn slechts 119 centimeter breed.

Behalve de lichte series fabriceert Ausa ook starre dumpers met capaciteiten die variëren tussen 2000 en 4000 kilogram met diverse lossystemen: standaard, 180ø draaibaar op 2,02 meter hoogte en met de optie een laadschop te monteren. In de capaciteitenrange van 2500 tot 4000 kilogram maakt Ausa ook knikdumpers met dezelfde keuze uit lossystemen.

Autofabriek

Ausa werd in 1956 in Manresa (provincie Barcelona) door drie vrienden opgericht als automobielfabriek. In de vijf jaren daarna bouwden zij 1100 auto’s.

In 1961 begonnen de vrienden met de productie van de eerste compacte dumper en zij waren (en zijn) vooral trots op het machianische transmissiesysteem. Zes jaar later volgde de eerste compacte vorkheftruck voor ruw terrein en in 1969 ging de fabriek in het Franse Perpignan open.

In 1975 ging de productie van ruwterreinvorkheftrucks en dumpers met vierwielaandrijving van start . Het duurde tot 1982 voordat de Spaanse fabrikant de eerste ‘Hanomag’-achtige kipauto’s en vierwiel aangedreven betonmixers begon te produceren.

In de jaren 1987 en 1988 gingen de fabrieken in Madrid en in Rochdale in Engeland open, terwijl Ausa in Spanje het importeurschap verwierf van de Amerikaanse fabrikant van skidsteer-laders Mustang.

De Britse investeringsgroep 3i Group PLC werd in 1992 aandeelhouder, een jaar later kwam Ausa met de eerste knikdumper op de markt. Ook werd het eigen vierwielsysteem Compend gepatenteerd.

Snel

Daarna ging het snel met het bedrijf: er kwam een geheel nieuwe serie van 25 vorkheftrucks voor ruw terrein en nieuwe series dumpers, die ook internationaal in de prijzen vielen. Toch moest in 1995 de productiemethode worden gestroomlijnd. Het concept ‘lean manufacture’ volgens de Kawasaki-methode werd ingevoerd om niet alleen efficiënter, maar ook flexibeler en met kortere levertijden te kunnen produceren.

In 1998 ging Ausa tevens wat grotere dumpers in de drietonklasse produceren en in datzelfde jaar werd in Beijing in China een verkoopkantoor geopend.

In de fabrieken en kantoren in Manresa, Madrid, Perpignan, Rochdale en Beijing werken totaal rond driehonderd mensen, die tot nu toe in ruim veertig jaar 60.000 machines hebben gebouwd. Ausa beschikt in Spanje over een netwerk van vijftig dealers, in de rest van de wereld vertegenwoordigen zeventig bedrijven het merk.

De omzet van Ausa is gestegen van rond 25 miljoen gulden in 1994 naar ruim 120 miljoen gulden in 1999.

Nieuwe serie vooral voor Britse markt

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels