nieuws

Bouw hangar voor luchtschepen begint dit jaar

bouwbreed

Formeel is luchtschepenfabrikant Rigid Airship Design BV nog geen eigenaar van het bedrijfsterrein in Lelystad waarop een hangar moet komen voor de bouw van een prototype van 180 meter lengte. “Maar het vergunningentraject loopt goed, evenals onze ontwerpactiviteiten en de voorbereidingen voor de hangar”, zegt directeur E. Constandse.

Het ontwerpwerk voor het prototype is in volle gang en voor de hangar is een programma van eisen opgesteld. Die productieruimte wordt 46 meter hoog en heeft een grondoppervlakte van 240 x 74 meter.

In de hangar wordt in eerste instantie een prototype gebouwd van een ‘stijf’ luchtschip met een lengte van 180 meter en een grootste diameter van 30 meter. Constandse zegt al wel contact te hebben met aannemers, maar noemt geen namen. Hij denkt in de loop van het jaar te kunnen gaan bouwen. Daartoe moet eerst een aantal vergunningen nog definitief worden gemaakt. Het gaat dan om de bouwvergunning en vergunningen voor het heliumstation.

De luchtschepen die Rigid Airship Design wil gaan maken, bestaan uit een fijnmazig raamwerk van aluminium waarover een kunststof huid is gespannen. De ruimte daarbinnen is in compartimenten verdeeld. Een deel daarvan wordt gevuld met in totaal 78.000 kubieke meter helium. Dit onbrandbare edelgas wordt opgeslagen in een heliumstation op het bedrijfsterrein. Daarvoor zijn aparte vergunningen nodig.

Tijdig bouwen

Constandse erkent dat zijn bedrijf gebaat is bij tijdig bouwen. Tijdens de presentatie van de plannen begin 1999 was nog sprake van bouwen van de hangar in september van dat jaar. Daarover zegt hij nu: “Als ik nu zie wat drie of vier jaar geleden is opgeschreven, dan is dat wel erg optimistisch geweest. Ten opzichte van die ideeën is inderdaad vertraging opgetreden. Natuurlijk is het ook zo dat we tijdig moeten gaan bouwen. Het laatst mogelijke tijdstip wordt in beginsel bepaald door de vergunningen die we voor ons luchtschip van de Rijksluchtvaartdienst nodig hebben.”

“Duidelijk is dat we als onderneming op een gegeven moment moeten gaan bouwen aan een hangar voor het maken van een prototype. Overigens is het Duitse bedrijf CargoLifter geen concurrent voor Rigid Airship Design”, verduidelijkt Constandse. “Het Duitse bedrijf is vergevorderd met het maken van luchtschepen voor zwaar transport. Het gaat als het ware om een grote ballon. Wij maken een luchtschip voor passagiers en we hebben een stijf raamwerk met een kunststof huid en compartimenten. Geheel verschillende producten.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels