nieuws

Brug rammelt door verkeerde lasconstructie

bouwbreed Premium

De Oude IJsselbrug tussen Terborg en Etten is zestien jaar na de laatste opknapbeurt al weer aan vervanging toe. Wegens een fout in de lasconstructie liggen de stalen platen op het beweegbare dek dertig jaar eerder los dan bij de oplevering was beloofd.

“Destijds is het houten dek van de valbrug vervangen door staal”, legt chef Weg- en Waterbouw Dave Mateman van de gemeente Gendringen uit. “Alleen lopen de lasnaden overdwars en niet in de lengterichting. Ze hebben daardoor het gewicht van het verkeer niet overleefd.” Mateman vermoedt dat het constructiebedrijf dat het wegdek verving zich op ontoereikende berekeningen heeft gebaseerd.

Om de stalen platen op hun plaats te houden, zijn er nu draglineschotten overheen gelegd. Het schuiven en klapperen van de wegdelen is daarmee tijdelijk ten einde. Inmiddels heeft de gemeente staalconstructiebedrijf Jansen & Venneboer uit Wijhe in de arm genomen om te kijken wat er moet gebeuren.

Volgens adviezen waaraan nu wordt gewerkt, zijn er twee mogelijkheden. De eerste is het plaatsen van nieuwe stalen platen op de brug, waarbij dit keer wel in de lengterichting wordt gelast. Nadeel van die mogelijkheid is dat de brug dan vier of vijf weken dichtgaat. Een andere manier is het plaatsen van een hele nieuwe brugval – kosten naar schatting negen ton. Deze zou in december of januari klaar kunnen zijn en dan geplaatst kunnen worden.

Een derde optie, het bestaande brugdek vervangen door een noodbrug en de oorspronkelijke valbrug daarnaast repareren, valt vrijwel even duur uit. De gemeente voelt dan ook niet veel voor deze optie.

Reageer op dit artikel