nieuws

‘Voor een ongeluk had ’t weer slechter kunnen zijn’

bouwbreed Premium

“Petje af voor die jongens van Saan.” De woorden zijn van Gé van Olst, die een etmaal lang namens Railverkeersleiding de opruiming van de chaos op het Utrechtse spooremplacement heeft geleid nadat twee stoptreinen op elkaar waren gebotst.

De twee zware kranen van Koninklijke Saan vouwen op dat moment hun poten op, de crew doet zich in de zon te goed aan blikjes cola. Voor een ongeluk had het weer slechter kunnen zijn.

De aanvaring tussen twee hooguit 40 kilometer per uur rijdende stoptreinen aan de voet van het NS-hoofdkantoor, heeft ‘maar’ twee gewonden gekost, de materiële chaos op juist deze lastige plek is er niet minder gecompliceerd door. De machinisten van Saan hebben, zelfs midden in de nacht, vijf afgebroken onderstellen en ander grote brokstukken tussen de wirwar van bovenleidingen door weggehesen, en nieuwe onderstellen teruggezet. Natuurlijk geholpen door mobilofoons vanaf de grond, maar toch een uiterst secuur en geconcentreerd werkje.

Donderdag tegen twaalf uur kwam het einde van de opruiming komt in zicht. Maar er stond nog geen spanning op de bovenleidingen, zodat een dieselloc een gehavend treinstel moest wegtrekken. Enkele sporen verder tjoekt een ellenlange stoomtrein, met dubbele loc, triomfantelijk stoomfluitend voorbij. Toeristische passagiers hangen massaal uit de raampjes om de krioelende blauwe (NS)helmen en de gele van Saan en Volker Stevin te bewonderen. Alles bij elkaar zijn bij dit ongeval ruim vijftig man bezig met opruimen, herstellen, organiseren. Juist dan laveert het laatste grote stuk schroot tussen de dode bovenleidingen weg. Vlak eronder zijn de monteurs van Volker Stevin al bezig kabels, kastjes en rails te vervangen.

Voorlichter Yvonne Derksen van RailinfraBeheer: “We maken echt haast, want ‘Reizigers’ zit ons in de nek te blazen. Ze kunnen niet richting Driebergen en Den Bosch.” Ook Van Olst is zich bewust van de bottleneck op de plaats van het ongeluk. “Onze kranen staan op de Utrechtse hoogwaardige busbaan. Die loopt nu in de soep.”

Reageer op dit artikel