nieuws

E-commerce in Noord-Holland

bouwbreed Premium

Sinds kort kunnen alle klanten van BBN Bouwcenter in Noord-Holland elektronisch bestellen. Offertes aanvragen, materialen bestellen en afroepen kan nu via de elektronische snelweg. Het is de eerste stap voor een traject waar de NVOB-afdeling Noord-Holland vijf jaar voor heeft uitgetrokken, zo schreef ik hier zes weken geleden.

BBN Bouwcenter denkt de eerste te zijn in Nederland die het branchemodel van HCP.Edibouw voor elektronisch zakendoen heeft ingevoerd voor gebruik: een stelsel van afspraken waar tussenhandel, afnemer en leverancier mee kunnen handelen, daterend uit 1998. Die claim is niet juist: de eer de eerste te zijn met het branchemodel ligt al ruim twee jaar geleden bij EC-Bouw, die deze omvangrijke operatie uitgevoerde. EC-Bouw is een bedrijf dat destijds het aanbod van enkele tussenhandelaars en leveranciers on line heeft gebracht, zodat aannemers er elektronisch kunnen bestellen.

Proef

Terug naar BBN Bouwcenter, waar een beschikbaar gesteld gast-login mij toegang verschafte tot het offerte- en bestelsysteem. Benieuwd naar hoe een website eruitziet waar de gebruikers inspraak hebben gehad in de manier waarop het werkt, tikte ik snel het adres in. Het eerste dat opvalt, is dat het bedrijf het nog steeds een ‘pilot’ noemt, een proef dus. Die was toch al achter de rug, nu het e-commerce systeem openstaat voor alle klanten? Eenmaal ‘binnen’ tonen de invulschermen uitermate minuscuul geprogrammeerd, zelfs op een al wat ouderwetse resolutie van 800 bij 600 pixels op het scherm. En het aanpassen voor veertigplus-ogen van de tekengrootte is niet mogelijk voor deze formulieren. Verder zijn er opmerkelijke leegtes in rubrieken waar duidelijk nog geen aandacht aan is besteed: de hulprubriek voor als je het spoor bijster bent, komt niet verder dan een bij de hulpvrager al bekende opsomming van de hoofdrubrieken. Vaak is dit een ondergeschoven kind bij nieuwe websites: de makers kunnen zich niet voorstellen dat je hulp nodig hebt. Maar voor eentje die pretendeert af te zijn en die schuchtere of nuchtere bestellers op weg wil helpen, mocht het hier niet leeg zijn.

Ook de rubriek ‘Discussie’ is “nog niet klaar”, staat er letterlijk. Je vraagt je af wat deze hier überhaupt doet: wie zou hier, om met het tv-paar Theo & Thea te spreken, willen ‘discuzeuren’ – en waarover dan?

Eenvoudig

Anderzijds kent de verkoopplaats gelukkig ook goed werkende en het offerte- en bestelproces ondersteunende onderdelen. Zo is het zeer eenvoudig om binnen je eigen account nieuwe gebruikers aan te maken, ieder met hun eigen privileges – van transacties inzien tot orders plaatsen. Verder kun je op veel manieren zoeken naar bouwmateriaal: op fabrikaat, productsoort, trefwoord, omschrijving en de eigen historie – je eerdere bestellingen. Het definiëren van projecten is ook een fluitje van een cent; zo kun je bestellingen eenvoudig verdelen naar project. Verder kun je in één oogopslag een grafisch overzicht krijgen van de lopende zaken, offertes en orders. Deze gegevens lopen ook als tekst in een soort lichtkrant onrustig onder in het browser-venster rond.

Of de klanten van Bouwcenter BBN massaal met deze oplossing gaan werken? Niet op korte termijn, denk ik. Maar het is goed dat de mogelijkheid er is, en je krijgt ook nog een procentje korting erbij als je het via internet bestelt. Wie weet.

www.bouwcenterbbn.nl

www.ec-bouw.nl

Reageer op dit artikel