nieuws

Van oranje-groen naar blauw-geel

bouwbreed Premium

Als het allemaal goed gaat, krijgt Boskalis-topman R. van Gelder eindelijk waar hij al sinds 1997 naar streeft: de HAM. Dat moet de baggeraar de gewenste schaalgrootte geven om ook in de toekomst te kunnen blijven groeien.

Van Gelder heeft het nooit onder stoelen of banken gestoken. ’s Werelds grootste baggeraar was eigenlijk nog te klein. Kralenrijgen schoot niet op, een grote overname moest het worden. Sinds 1997 zit hij daarom achter HBG-dochter HAM aan. Niet omdat hij dan een concurrent kwijt is, maar omdat HAM goed bij Boskalis aansluit met zijn vloot van vooral middelgrote schepen. En Van Gelder wil daarvoor heel diep in de buidel tasten. Maar liefst 570 miljard euro. Dat is afgezet naar beurswaarde dik 16 euro per aandeel HBG. Bij een koers van 18,50 euro betekent het dat de rest van HBG, goed voor ruim 5 miljard euro omzet, nog maar 2,20 euro per aandeel waard zou zijn.

De vraag is waarom Van Gelder per se HAM wil en geen genoegen wil nemen met een ander bedrijf. Per slot van rekening zijn er in Nederland en België nog een paar wereldbaggeraars die de moeite waard lijken.

Om te beginnen de grootste Belg Deme, Dredging Environmental and Marine Engineering, met een omzet van 687 miljard euro. In dit bedrijf zitten twee baggeraars, Dredging International en De Cloedt Baggerwerken. De kans is klein dat Boskalis dit bedrijf ooit zou kunnen kopen, zoals de geschiedenis leert. Tijdens de ‘overnameoorlog’ tussen Boskalis en HBG heeft HBG geprobeerd bescherming via Deme te kopen. Vervolgens overbood Boskalis HBG. Vlaamse trots heeft de overname voorkomen.

De derde baggeraar is eveneens een Belg, Jan de Nul met een omzet van 490 miljoen euro. Dit is een familiebedrijf. Familiebedrijven gaan in zijn algemeenheid maar drie generaties mee. De eerste generatie richt het op, de tweede bouwt het verder uit en de derde generatie gaat potverteren. Baas J.P. de Nul zit echter niet op overname te wachten. Bovendien zal Boskalis niet echt azen op dit bedrijf, omdat het een soortgelijk bedrijf is met een soortgelijke vloot en zelfs een potentiële verliespost, de super-jumbo Vasco da Gama (met een beuninhoud van 33.000 kuub de grootste hopper ter wereld). Zolang het goed gaat met grote landaanwinningen in Zuidoost Azië is er niets aan de hand met dat schip. Zodra het inzakt, zit je met een duur schip dat maar weinig emplooi zal vinden.

Consolidatie

De vierde is HAM met een omzet van 411 miljoen euro. Nummer 5 is Van Oord ACZ met 326 miljoen euro omzet, ook een familiebedrijf. Evenals Van Gelder weet Van Oord dat consolidatie in de baggermarkt nodig is. Maar zich laten opslokken door Boskalis, wil het bedrijf niet.

Ballast Nedam Baggeren is nummer 6 met een omzet van 147 miljoen euro. Eigenlijk al wat aan de kleine kant voor Boskalis. En ondanks het feit dat Ballast-topman R. Kottman zoekende is naar een oplossing voor de kleinschaligheid van zijn baggerpoot, is verkoop niet het eerste waaraan hij denkt. Dus blijft er voor Boskalis weinig anders over dan de oranje-groene HAM-brigade. Behalve de vloot en het personeel waar Van Gelder in is geïnteresseerd, staat ook de marge die HAM draait hem best aan.

Gemengde gevoelens

In de baggerwereld zelf denken mensen met gemengde gevoelens over een eventuele overname. Oud-Ballast-topman W. Ludwig is warm voorstander van verdere concentratie in de baggerwereld, gezien het feit dat het om een zeer kapitaalintensieve tak van sport gaat. Aan FEM De Week laat hij weten: “Ik vind dat er twee Nederlandse bedrijven moeten overblijven en één Belgisch. Maar het zou jammer zijn als juist HAM wordt opgeslokt door Boskalis, want alleen HAM kan tegenwicht bieden aan Boskalis. Als het toch gebeurt, juichen de Belgen, omdat ze een concurrent minder hebben.”

En HBG? Die kan het geld van Boskalis goed gebruiken. Het biedt HBG de mogelijkheid te shoppen in de bouwwereld en aanverwante bedrijven om de grote wens te kunnen vervullen vooraan en achteraan de bouwkolom meer winstgevende activiteiten te ontwikkelen.

Ook analisten zijn positief over een overname. Zo ziet D. Verbiessen van Van Lanschot mogelijkheden voor het aandeel HBG na verkoop van de HAM om door te stijgen naar 23 euro. Gaat de verkoop niet door, dan voorspelt hij een neerwaartse gang. “De beleggers zullen dan hun ‘wait and see’-houding weer aannemen richting HBG.”

Reageer op dit artikel