nieuws

‘Strengere eisen nodig voor veilig wegwerk’

bouwbreed Premium

Om werken in uitvoering op autosnelwegen veiliger te maken, moeten de Richtlijnen worden aangescherpt. Daarnaast dient te worden bekeken of deze niet verplicht toegepast moeten worden. Dat zijn twee belangrijke uitspraken van de Raad voor de Transportveiligheid.

De raad komt hiermee naar aanleiding van een ernstig ongeval op de A17 bij Zevenbergen. Daar reed op een ochtend om half zeven een taxibusje met relatief hoge snelheid tegen een obstakelbeveiliging bij wegwerkzaamheden. Hierbij kwamen vier inzittenden om het leven en belandden vijf mensen in het ziekenhuis.

De Raad acht het waarschijnlijk dat het ongeluk een gevolg is geweest van slaperigheid van de bestuurder, die aan het eind van een nachtdienst nog bezig was. De ernstige gevolgen echter, hebben ook alles te maken met de beperkingen van de gebruikte obstakelbeveiliging, meent de raad.

Het Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw moet daarom de bestaande richtlijnen aanpassen. Daartoe moeten onder andere scherpere regels worden gesteld voor de in- en uitrijvoorzieningen voor het werkverkeer bij wegwerkzaamheden. De oorspronkelijk wegmarkering, waardoor bestuurders in de war kunnen raken, moet verder zorgvuldiger worden verwijderd. Ook moeten er voorzieningen komen waardoor weggebruikers gealarmeerd worden als ze de streep aan de kant van de weg overschrijden en moeten er middelen worden toegepast waardoor bestuurders worden gedwongen langzamer te rijden werkzaamheden.

Snelheid

De minister van Verkeer en Waterstaat wordt in het rapport eveneens aangesproken. Zij moet bekijken of de CROW-richtlijnen door de wegbeheerders verplicht moeten worden toegepast. Ook moeten de ontwerpeisen voor obstakelbeveiligers zodanig worden aangepast dat die de energie kunnen verwerken die vrijkomt bij botsingen met personenauto’s.

Wegbeheerders tenslotte wordt aanbevolen meer aandacht te besteden aan verkeersveiligheid bij het plannen van werken. In samenwerking met justitie zou de toegestane maximumsnelheid bij langdurende werken veel strenger moeten worden gehandhaafd, zo mogelijk door automatische trajectcontroles, vindt de raad.

Reageer op dit artikel