nieuws

Aannemer mede schuldig aan Brits treinongeval

bouwbreed Premium

Het treinongeval in Hatfield bij Londen, dat vorig jaar aan vier mensen het leven kostte, is voor een deel de schuld van het Britse bouw- en technisch concern Balfour Beatty, dat verantwoordelijk was voor het onderhoud van de betreffende lijn.

Een railinspecteur van Balfour Beatty heeft toegegeven dat hij het spoor controleerde vanuit een gleuf langs de spoorbaan, waardoor hij de rails niet goed kon inspecteren. Verder werd niet gereageerd op rapportages van scheuren en andere problemen, die aan het licht kwamen bij ultrasone controles van de rails. Balfour Beatty wijst echter vooral naar Railtrack, de beheerder van het spoorwegnet.

Deze week is het officiële onderzoek naar het ongeluk afgesloten. De grootste schuld ligt bij Railtrack, dat al twee jaar wist dat er iets met het spoor aan de hand was, maar reparatiewerk steeds weer uitstelde. Dat is bevestigd door Jarvis, de concurrent van Balfour Beatty, die het contract voor railvernieuwingen in handen heeft. Balfour Beatty wordt echter verweten de vereiste controles niet of niet goed te hebben uitgevoerd. Ook was het concern niet voldoende op de hoogte van het risico van haarscheurtjes in spoorrails. Inspecteurs van het aannemersconcern hadden geen technische instructies gekregen over dit probleem, dat al enkele tientallen jaren bekend is.

Reageer op dit artikel