nieuws

Verenkneuzer maakt einde aan handmatig lostrekken veren

bouwbreed Premium

Spoorstaven zitten aan de bielzen vast met veren. Als de veren voorheen moesten worden losgemaakt, ging dat handmatig. Maar tegenwoordig bestaat een nieuw instrument: de verenkneuzer.

H.W. Rouhof, account-manager Volker Stevin Rail & Traffic: “De basis voor de nieuwe verenkneuzer is de Atlas, een kraan met een graafbak die zich over rails kan verplaatsen.”

Op het frame na is de Atlas gestript en voorzien van nieuw gereedschap. Rouhof: “Tegenwoordig moet je als bedrijf veel commerciëler werken. De verenkneuzer kan in relatief korte tijd het spoor ontdoen van zijn oude veren. Bovendien wordt veel meer aandacht besteed aan de veiligheid en aan goede arbeidsomstandigheden. De verenkneuzer draagt hieraan bij.”

Volker Stevin Rail & Traffic ontwierp de machine voor het spoorwegennet. Maar de verenkneuzer is ook toe te passen op de veren van de Beneluxlijn bij Rotterdam, de metrolijn die het station Marconiplein met Pernis en Hoogvliet verbindt.

Een eerste proefproject is met succes afgesloten. In korte tijd is achttien kilometer spoor van veren ontdaan.

Reageer op dit artikel