nieuws

Aanleg tijdelijk busplatform loopt niet soepel

bouwbreed Premium

Hoewel gunning van werk voor aanleg van de boortunnel en diepe stations van de Noord-Zuidlijn nog op zich laat wachten, wordt vooruitlopend daarop al wel voorbereidend werk uitgevoerd. De streekbussen op het plein voor het NS-station Amsterdam Centraal krijgen een tijdelijk platform boven het open Havenfront. De aanleg is overigens niet gemakkelijk.

Het platform komt boven het Open Havenfront, de gracht tussen de De Ruyterkade en de oostvleugel van het Centraal Station. Nelis Infra, onderdeel van BAM NBM Infra, voert het werk uit. Het is een project in het kader van de Tijdelijke Maatregelen voor de Noord-Zuidlijn. Het gaat om werken voor het omleggen van bestaande boven- en ondergrondse infrastructuur in verband met het verkrijgen van voldoende ruimte voor de bouw van onder andere stations, bouwkuipen en aardebanen door derden.

Buispalen

Het werk dat Nelis Infra uitvoert lijkt simpel. Het gaat om een betonnen platform met een oppervlakte van 2800 vierkante meter. Het is gefundeerd op zo’n 156 stalen buispalen van í 400 en í 500 millimeter. Een deel is schoor geheid onder helling 5 op 1. De lengte van de palen is gemiddeld 22 meter. Op de buispalen is een constructie aangebracht van in totaal 260 ton staal. Daarop zijn prefab betonnen elementen geplaatst met een dikte van 10 centimeter. Erop komt een druklaag van 20 centimeter om er één geheel van te maken. Op het platform komen een wegdek, trottoirs, verkeersdruppels voor de bussen en een aantal remmingswerken.

Druk verkeer

De uitvoering van het werk blijkt niet eenvoudig. De Wit van Nelis Infra is van mening dat afstemming veel aandacht vergt. De aanleg vindt plaats op een heel druk punt. Er rijden veel bussen en ander verkeer. Om het werk in deze omstandigheden goed te laten verlopen is veel aandacht besteed aan de voorbereiding van het werk.

Ondanks een speciaal coördinatiepunt voor alle werkzaamheden in de omgeving is het moeilijk werken. “We zijn nu bezig met het aansluiten van het platform op de wegen eromheen. Dat is helemaal werken in het verkeer”, aldus De Wit.

Ondanks deze problematiek ligt de uitvoering op schema voor oplevering op 1 juni. Op 10 juni wordt het tijdelijke platform door de streekbussen in gebruik genomen, tegelijk met het ingaan van de nieuwe dienstregelingen van bussen en treinen.

Reageer op dit artikel