nieuws

Bouwsector meldt verrassend veel sites aan voor ‘Web Award’

bouwbreed Premium

“Ik was verbaasd over het grote aantal aanmeldingen”, reageert Henk Hendriks, hoofdredacteur en uitgever van iGBi Magazine. Meer dan honderddertig websites van bedrijven in de bouw dingen mee naar de ‘iGBi/Cobouw Web Award’. Twee jaar geleden was het nog moeilijk een goed functionerende website te vinden. De bouw lijkt een grote inhaalslag te hebben gemaakt.

“Ik was blij verrast”, zegt Hendriks een dag na sluiting van de aanmeldingstermijn. “In 1999 hebben we de eerste award uitgereikt. De winnende site was toen van Sfb-Online. Dit jaar wilde de afdeling marketing van Ten Hagen & Stam met een eigen ‘Web Award’ komen. Ik heb contact opgenomen en daaruit is de ‘iGBi/Cobouw Web Award’ ontstaan.”

De prijs bestaat uit een glazen baksteen met de afdruk van een wandcontactdoos, die de verbondenheid van de bouw verbeeldt. Het ontwerp is van Bas Benraad. Bovendien krijgt de winnaar een maand lang een ‘doorklik-link’ op de websites van Cobouw en iGBi. De genomineerden worden bekend gemaakt tijdens de traditionele Cobouw-borrel, dinsdag 6 februari op de Bouwbeurs. Ben Tiggelaar, bekend als adviseur en trainer op het gebied van internet en strategie, houdt dan een lezing. Drie dagen later reikt Wim Bens, directeur van Mediaplaza in het hart van de Utrechtse Jaarbeurs, de prijs uit.

Zorgen

“We hebben Tiggelaar gevraagd, omdat hij een goede spreker is, vooral informeel”, verklaart Hendriks de keuze.

De ‘internetgoeroe’ is zelf inhoudelijk nog niet op de hoogte. “Ik meen dat het om websites voor de bouw gaat. Aan de hand van een website alleen kun je overigens niet veel zeggen. Je moet ook het bedrijf kennen en onderzoeken of het internet slim gebruikt of niet. Ook in de bouw is internet van belang, bijvoorbeeld voor het werven van personeel. Kandidaten melden zich weliswaar niet via internet, maar ze checken wel eerst de website, om te kijken om wat voor bedrijf het gaat. Je ontkomt dus niet aan een presentatie op internet, dat is een ‘conditio sine qua non'”, vindt Tiggelaar. Hij heeft ervaring met het adviseren van installatiebedrijven.

Ondertussen reageert de bouw in verhouding traag op de ontwikkeling van internet. “Ik maak me wel zorgen”, zegt Tiggelaar. “Je kunt zoveel meer met internet dan alleen een website als uithangbord. Met name veel kleine bedrijven zijn zich daar nog nauwelijks van bewust.”

Volgens Tiggelaar is het hebben van een website pas de eerste fase. Daarna komt het bewustzijn van de mogelijkheden en de uitdaging om de technologie daadwerkelijk in te zetten voor het coördineren van klussen. Het gaat om de koppeling met het echte werk, bijvoorbeeld met een webcamera of andere handige vormen van communicatie.

Probleemoplosser

“Je moet je afvragen, welke problemen je kunt oplossen met internet”, benadrukt Tiggelaar. Hij noemt als voorbeeld het ontbreken van een goede ‘intra-dagplanning’.

“Het productieverlies door een slechte planning kan oplopen tot vijftig procent, volgens een onderzoek van Stork. Alle onderaannemers verschijnen aan het begin van de dag, daarna wordt er veel te veel op elkaar gewacht. ICT kan helpen bij het aan- en afmelden van klussen gedurende de dag. Een projectplanningspakket ‘on-line’ voor iedereen, ook voor wie overdag over de bouwplaats rondloopt. Korte berichten, zoals ‘je kunt nu terecht op de veertiende verdieping’. Dat zou enorm helpen”, denkt Tiggelaar.

‘Een presentatie op het net is absolute must’

Reageer op dit artikel